لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

نماینده ایران در سازمان ملل اسرائیل را به «تحریف واقعیات» متهم کرد


محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل
محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت این نهاد که روز جمعه، پنجم اسفندماه، منتشر شد با «بی‌اساس» خواندن اتهام اقدامات تروریستی ایران در کشورهایی نظیر تایلند، اسرائیل را متهم کرد که با این کار می‌خواهد واقعیات را «تحریف کند».

محمد خزاعی، نماینده ایران، در نامه خود به رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید که «انتساب حوادث تروریستی» در تایلند و هند و گرجستان و آذربایجان به ایران «اقدامی بی‌اساس» از سوی اسرائیل است.

آقای خزاعی هدف اسرائیل از این اقدام را «ادامه مصونیت این رژیم در پیگیری جنایت‌هایش» عنوان کرده است.

این تازه‌ترین واکنش رسمی جمهوری اسلامی به اتهامات زنجیره‌ای دست داشتن در ترور است که از تایلند تا آذربایجان نام ایران را بر سر زبان‌ها انداخته و با ترور گره زده است.

وزارت امنيت ملی آذربايجان روز چهارشنبه، سوم اسفندماه، اعلام کرد که يک باند سازمان‌يافته تروريستی مرتبط با سپاه پاسداران ایران را که قصد ترور شهروندان خارجی مقيم آذربايجان را داشته متلاشی و اعضای آن را بازداشت کرده است.

اين دومين مورد طی يک ماه گذشته بود که دولت جمهوری آذربايجان از کشف و بازداشت گروهی تروريستی مرتبط با ايران در خاک آذربايجان خبر می‌داد.

علاوه بر این، روز ۲۵ بهمن‌ماه نیز در پی انفجارهايی در يک خانه تيمی در بانکوک، پایتخت تایلند، سه ايرانی در حالی که به گفته شاهدان محلی زخمی بودند، از اين خانه گريختند.

پلیس تایلند دو تن از این افراد را در تایلند دستگیر و آنها را به بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیلی متهم کرد، اتهامی که ایران رد کرده است. پس از این پای سه ایرانی دیگر نیز به این پرونده ترور باز شد.

پیش از نماینده ایران در سازمان ملل نیز یک نماینده مجلس روز چهارشنبه مقامات آذربایجانی را متهم کرد که با کمک به سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل در ترور مصطفی احمدی روشن که ۲۱ دی‌ماه با بمب به قتل رسید دست داشته‌اند.

محمد خزاعی نیز با اشاره به ترور «دانشمندان هسته‌ای» ایران از جمله احمدی روشن با استناد به «اعتراف افرادی که در این ترورها دست داشته‌اند» می‌گوید اسرائیل این این ترورها را طراحی و هدایت کرده است.

او این گونه اقدامات را «بازی جنگ‌طلبانه» اسرائیل توصیف کرده و می‌گوید که این کشور با شیوه «عملیات پرچم دروغین» دست به اعمالی می‌زند و سپس آنها را به دیگر کشورها نسبت می‌دهد.

نماینده ایران در سازمان ملل همچنین از مقامات این سازمان خواسته است که «رویه‌ها و سیاست‌های غیرقانونی و جنایت‌کارانه» اسرائیل را محکوم کنند.
XS
SM
MD
LG