لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

روسیه: احتمال استفاده آمریکا از پایگاه قرقیزستان برای حمله به ایران


سربازان آمریکایی به همراه یک سرباز قرقیز در پایگاه مناس
سربازان آمریکایی به همراه یک سرباز قرقیز در پایگاه مناس
یک مقام وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه ضمن ابراز نگرانی شدید این احتمال را مطرح کرد که ایالات متحده در صورت تصمیم به حمله به ایران از پایگاه نظامی خود به نام مناس در کشور قرقیزستان استفاده کند.

الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «این احتمال را نمی‌توان از نظر دور داشت که این پایگاه ممکن است برای حمله به ایران مورد استفاده قرار گیرد.»

او در عین حال ابراز امیدواری کرده است که «این سناریوی بسیار خطرناک» هرگز به واقعیت نپیوندد.

نیروهای ارتش آمریکا از سال ۲۰۰۱ یعنی ۱۱ سال پیش در پایگاه نظامی مناس مستقر در فرودگاه پایتخت قرقیزستان،‌ بیشکک، حضور دارند و از زمان آغاز جنگ افغانستان برای انجام عملیات تدارکاتی در این کشور از این پایگاه بهره می‌گیرند.

اظهار نظر مقام روس در وزارت خارجه این کشور تنها چند روز پس از آن منتشر شده است که رئیس جمهور قرقیزستان در واکنش به اعتراضات به حضور نظامی آمریکا در این کشور حضور آمریکا را «بسیار خطرناک» توصیف کرد.

الماس‌بیک اتمبایف، رئیس جمهور قرقیزستان، همچنین تهدید کرد که نیروهای آمریکایی باید در سال ۲۰۱۴ که قرار داد آمریکا با قرقیزستان به پایان می‌رسد این پایگاه را تخلیه کنند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، واشینگتن در گفته‌های خود هرگز گزینه نظامی برای حل بحران هسته‌ای ایران را هرگز رد نکرده و همین باعث نگرانی شدید در قرقیزستان و «در منطقه آسیای مرکزی» شده است.

ایالات متحده و اسرائیل در موضع‌گیری‌های خود در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی همواره اشاره کرده‌اند که در این مورد «تمام گزینه‌ها هم‌چنان روی میز است»، به این معنا که احتمال جنگ را هم نباید از نظر دور داشت.

آمریکا و متحدانش می‌گویند سوء‌ظن دارند که جمهوری اسلامی به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است، اتهامی که تهران همواره رد کرده و آن را مخالف اصول سیاسی و عقیدتی خود دانسته است.

در مقابل روسیه و چین، دو حامی بزرگ ایران، که منافع و سرمایه‌گذاری‌های وسیع در ایران دارند بارها تاکید کرده‌اند که با دیپلماسی نیز می‌توان به بحران سیاسی بر سر برنامه هسته‌ای ایران خاتمه داد.

روسیه خود نیز در قرقیزستان پایگاهی نظامی دارد و به نظر تحلیل‌گران هرگز حضور نظامی آمریکا در این کشور یا دیگر کشورهای آسیای مرکزی را خوش نداشته است.
XS
SM
MD
LG