لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

مجلس قرقيزستان رأی به بستن پايگاه نظامی آمريکا داد


 هواپيمای باری نيروی هوايی آمريکا در پايگاه هوای مناس،‌ قرقيزستان، ۱ اسفند ۱۳۸۷
هواپيمای باری نيروی هوايی آمريکا در پايگاه هوای مناس،‌ قرقيزستان، ۱ اسفند ۱۳۸۷
نمايندگان مجلس قرقيزستان روز پنجشنبه با ۷۸ رأی موافق در مقابل تنها يک رأی مخالف، لايحه مورد حمايت دولت اين کشور را برای بستن پایگاه نظامی آمریکا مناس تصويب کرد؛ بر طبق اين لايحه موافقتنامه اجاره پايگاه هوايی مناس در قرقیزستان -که اکنون در اختيار ارتش آمريکا است- لغو خواهد شد.

هر ماه ۱۵ هزار نيروی نظامی و ۵۰۰ تن بار به مقصد افغانستان و يا از اين کشور، از طريق اين پايگاه جا به جا می‌شد. چنانچه قربان‌بيک باقی‌اف رئيس‌جمهوری قرقيزستان رأی مجلس را تأييد و مقامات اين کشور حکم تخليه را صادر کنند، ايالات متحده ۱۸۰ روز برای بيرون رفتن و نقل مکان از مناس فرصت خواهد داشت.

بستن این پایگاه می‌تواند مانعی بر سر راه افزايش و نقل و انتقال نيرو به افغانستان باشد.

رئيس‌جمهوری قرقيزستان در اوايل بهمن ماه در سفری به مسکو، و کوتاه زمانی پس از اعلام کمک دو ميليارد دلاری روسيه به اين کشور، به نحوی غيرمترقبه اعلام کرد، دولت متبوع وی تصميم به تخليه پايگاه مورد اجاره آمريکا گرفته است.

هواپیماهای ترابری ارتش آمریکا در پایگاه مناس


واشنگتن تاکنون از روسيه و قزاقستان مجوز لازم برای عبور محموله‌های غيرنظامی به مقصد افغانستان از طريق خط‌ آهن را دريافت کرده است. مقام‌های آمريکايی اميدوارند که همين مجوز از طرف ازبکستان که دارای مرز مشترک و خطوط ريلی به داخل افغانستان است، نيز صادر شود.

ديپلمات‌های آمريکايی می‌گويند روز چهارشنبه نخستين محموله حاوی ۱۰۰ کانتينر، روی قطاری در ليتوانی، به مقصد افغانستان بارگيری شده است.

همچنين روز پنجشنبه هيئتی از ترابری ارتش آمريکا وارد کشور تاجيکستان شد، کشوری که دارای ۸۱۰ کيلومتر مرز مشترک با افغانستان است. وزارت خارجه تاجيکستان اعلام کرد که هدف از اين سفر بررسی زير ساخت حمل و نقل اين کشور و ارزيابی امکان انتقال محموله‌ها و ملزومات غيرنظامی از طريق تاجيکستان به افغانستان است.
XS
SM
MD
LG