لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

سازمان ملل: افزایش ۴۰ درصدی کشتار غیرنظامیان افغان در سال ۲۰۰۸


در تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد که امروز خبرگزاری‌های بین‌المللی آن را منتشر کردند آمده است که در سال گذشته میلادی کشتار غیرنظامیان در افغانستان ۴۰ درصد افزایش یافته است. این گزارش سازمان ملل آمار کشتار غیرنظامیان در سال ۲۰۰۸ میلادی را ۲۱۱۸ تن بیان کرده است.

در این گزارش آمده که شبه نظامیان باعث ۵۵ درصد از کشتار غیرنظامیان افغان بوده اند. درعین حال نیروهای ناتو، نظامیان آمریکایی و سربازان دولتی افغان مسئول کشتار ۳۹ درصد این افراد هستند.

«شبه نظامیان باعث ۵۵ درصد از کشتار غیرنظامیان افغان بوده اند. درعین حال نیروهای ناتو، نظامیان آمریکایی و سربازان دولتی افغان نیز مسئول کشتار ۳۹ درصد این افراد هستند.»

بخشی از تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد
«گزارش سالیانه سازمان ملل برای حفاظت از غیرنظامیان»، اعلام کرده که با وجود تدابیر جدی برای پیشگیری از تلفات غیرنظامیان در نبردها، نیروهای دولتی افغان و سربازان بین المللی ۳۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۰۷ غیرنظامیان را هدف قرار داده اند.

این گزارش سازمان ملل در عین حال تاکید کرده که با افزایش نبردها و منازعات در افغانستان، آمار تلفات غیرنظامیان نیز افزایش یافته است.

گزارش سازمان ملل افزوده است که شورشیان از تاکتیک هایی نظیر حملات انتحاری، بمب گذاری های کنار جاده و بمب گذاری در درون ماشین ها استفاده می کند، که همه این روش ها منجربه تلفات بیشتر غیرنظامیان شده است.

در همین حال نهاد «کمپین علیه کشتار غیرنظامیان» در واشنگتن می گوید که به خاطر افزایش کشتار غیرنظامیان افغان، جامعه بین المللی حمایت جامعه افغانی را از دست می دهد.

بر اساس گزارش این نهاد، نظامیان خارجی حاضر در افغانستان به برخی از خانواده های افغان که اعضای خانواده های خود را در جریان نبردها از دست می دهند کمک می کند، اما این نهاد می گوید که بسیاری از خانواده های آسیب دیده افغان عملا هیچ کمکی دریافت نمی کنند.

در ماه های اخیر و با افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان، تنش ها بین رئیس جمهوری این کشور و مقام‌های غربی افزایش چشم گیری یافته است.

حامد کرزی همواره با انتقادات تند از هم‌پیمانان غربی خود در افغانستان، از آن ها خواسته است که کشتار غیرنظامیان افغان را متوقف کنند.

در جریان بمباران های هوایی نیروهای ائتلاف و ناتو در جریان دو سال اخیر، تلفات غیرنظامیان افغان افزایش یافته است.

این موضوع روی روابط دوستانه کابل- واشنگتن نیز سایه افکنده است.
XS
SM
MD
LG