لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

۱۷ هزار سرباز جدید آمریکایی به افغانستان اعزام می‌شوند


چتربازان آمریکایی در پکتیا
چتربازان آمریکایی در پکتیا
بارک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در نخستین فرمان نظامی عمده خود دستور اعزام ۱۷هزار سرباز آمریکایی دیگر را به افغانستان صادر کرد.
باراک اوباما با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «برای رئیس جمهوری وظیفه‌ای خطیرتر از فرستادن نیروهای نظامیان‌مان به مناطق ناامن وجود ندارد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «من این کار با توجه به این دغدغه انجام دادم که وضعیت افغانستان و پاکستان نیازمند توجه فوری و اقدام عاجل است.»

باراک اوباما در این بیانیه خاطر نشان ساخته است که تصمیم او برای اعزام نیروی بیشتر بنا به درخواست ژنرال دیوید مک کیرنان، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، جهت افزایش ۳۰ هزار نیروی بیشتر به این کشور صورت گرفته است.

باراک اوباما در حالی تصمیم به اعزام نیروی بیشتر به افغانستان گرفته است که واشینگتن هنوز سرگرم بازنگری سیاست خود در افغانستان است.

کاخ سفید می‌گوید: نزدیک به ۱۷ هزار نیروی آمریکایی، پیش از انتخابات بیستم اوت سال ۲۰۰۹ در افغانستان به آن کشور گسیل خواهد شد، تا ۳۸ هزار نیرویی را که از پیش در این کشور حضور داشتند را تقویت کنند.

نزدیک به ۳۰ هزار نفر از نیروهای نظامی کشورهای متحد آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی نیز، در افغانستان حضور دارند.

در ماه های اخیر، با گسترش دامنه تحرکات شورشیان طالبان و نیروهای القاعده، دولت افغانستان با مشکلات امنیتی جدیدی روبه‌رو شده است.

در سال ۲۰۰۸ در افغانستان بیشترین تعداد حمله‌های انتحاری و ترور مقام‌های سیاسی، از زمان حمله نیروهای نظامی به رهبری آمریکا و سقوط طالبان، رخ داده است.

مقام‌های آمریکایی و فرماندهان ارشد نیروهای ائتلاف در افغانستان پیش از این بارها نسبت به وخامت اوضاع امنیتی افغانستان هشدار داده بودند.

با این حال باراک اوباما در مصاحبه‌ای با شبکه کانادایی سی بی سی تصریح کرد که مسئله افغانستان تنها از راه نظامی حل نمی‌شود.

رییس‌جمهوری ایالات متحده پیش از سفر خود به کانادا به سی بی اس گفت: «من کاملا قانع شده‌ام که مسئله افغانستان، طالبان و گسترش افراط‌گرایی در منطقه، تنها از راه نظامی حل نمی‌شود.»
XS
SM
MD
LG