لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

« جنگ افغانستان پیروزی به دنبال ندارد»


ايالات متحده هم اکنون۳۳ هزار نيرو در افغانستان دارد که ۲۲ هزار نفر آنها بخشی از نيروهای ايساف هستند.(عکس: USAF)
ايالات متحده هم اکنون۳۳ هزار نيرو در افغانستان دارد که ۲۲ هزار نفر آنها بخشی از نيروهای ايساف هستند.(عکس: USAF)

ژنرال ژان ژورژولن، فرمانده ستاد ارتش فرانسه اعلام کرد: جنگ افغانستان پيروزی در پی ندارد.


این ژنرال فرانسوی در حالی ارزیابی خود از جنگ افغانستان را بیان می کند که ژنرال مارک کارلتون اسميت، فرمانده نيروهای بريتانيايی در افغانستان، به تازگی به « ساندی تايمز» گفته بود که مردم بايد درباره افغانستان«انتظارات خود را پايين» بياورند.


به گفته وی، «ما در حال پيروزی در اين جنگ نيستيم. (هم اکنون تلاش می شود) شورش ها به سطح قابل مديريتی که تهديد راهبردی نباشد، کاهش پيدا کند و بتواند به دست ارتش افغانستان کنترل شود.»


ژنرال ژان ژورژولن، فرمانده ستاد ارتش فرانسه به تلويزيون «پوبليک سنا» فرانسه گفت: «استراتژی ناتو، آنچنانکه در بخارست( در ماه آوريل) بازتعريف شد، هيچ چيز تازه ای برای گفتن ندارد.»


در ماه آوریل امسال، در کنفرانس ناتو که حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز در آن حضور داشتند، کشورهای عضو ایساف در بخارست متعهد به یک استراتژی نظامی- سیاسی فراگیر در مورد افغانستان شدند.


ژنرال ژان ژورژولن از هر گونه ابتکار عمل «که هدف از ان ترغيب آشتی ميان افغان ها» حمايت کرد.


اين فرمانده فرانسوی در عين حال در اينکه حامد کرزی بتواند طرف قابل اعتمادی در ميان طالبان برای گفت و گو پيدا کند، ابراز ترديد کرد.


رييس جمهوری افغانستان بارها برای گفت و گو با طالبان اعلام آمادگی کرده است.


فرمانده نیروهای بریتانیایی در افغانستان پیش از این گفته بود که نيروهای تحت فرماندهی وی «زهر طالبان در سال ۲۰۰۸ را گرفته اند»، اما وی در عين حال خاطر نشان کرد که «غير واقع بينانه و چه بسا باور نکردنی» خواهد بود اگر کسی گمان کند نيروهای بين المللی می توانند از دست گروه های مسلح خلاصی يابند.


واکنش به اظهارات فرمانده بریتانیایی


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، روز سه شنبه در وبلاگ رسمی خود نوشت: سخنان فرمانده نيروهای بريتانيايی در رسانه های اين کشور تحريف شده است. وزير امور خارجه بريتانيا تاکيد کرد که پيروزی در افغانستان به معنای «کشتن تک تک طالبان» نيست.


وی همچنين اطمينان داد که دولت افغانستان بر امور اين کشور مسلط است.


رابرت گيتس، وزیر دفاع آمریکا، نیز در واکنش به اظهارت فرمانده نيروهای بريتانيايی در افغانستان به خبرنگاران گفت: «در حالي که ما با چالش های جدی در افغانستان روبرو هستيم، قطعا دليلی وجود ندارد که نااميد شويم يا فرصت پيروزی در بلند مدت را دست کم بگيريم.»


او در پاسخ به این پرسش که آيا ايالات متحده همچنانکه که دولت افغانستان در نظر دارد، با مذاکره با طالبان موافق است، گفت: «آنچه که از اهميت برخوردار است، جدا ساختن آنهايی که سازش پذيرند و می خواهند بخشی از آينده اين کشور باشند، از کسانی است که سازش ناپذيرند.»


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا در وبلاگ رسمی خود نوشت که سخنان فرمانده نيروهای بريتانيايی در رسانه های اين کشور تحريف شده است و تاکيد کرد که پيروزی در افغانستان به معنای «کشتن تک تک طالبان» نيست.


وزير دفاع ايالات متحده روز چهارشنبه از وزیران دفاع کشورهای جنوب اروپا خواست که نيروهای بیشتری به افغانستان بفرستند.


آقای گيتس در مقدونيه در نشست وزیران دفاع کشورهای جنوب و شرق اروپا در مقدونيه گفت: «همچنانکه وضعيت در عراق رو به بهبود است، از شما می خواهم اعزام نيرو به افغانستان را مد نظر داشته باشيد.»


وزير دفاع ايالات متحده خواستار اعزام ۱۰ تا ۱۲ هزار نيروی بيشتر برای رويارويی با شورشيان طالبان شد.


ايالات متحده هم اکنون۳۳ هزار نيرو در افغانستان دارد که ۲۲ هزار نفر آنها بخشی از نيروهای ايساف هستند.


ناتو، در قالب نيروهای بين المللی ايساف، نزديک به ۵۱ هزار نفر نيرو در افغانستان دارد.


XS
SM
MD
LG