لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

۱۷ميليارد دلار برای افزايش شمار نيروهای افغانستان


نیروهای ارتش افغانستان (عکس:RFE/RL)
نیروهای ارتش افغانستان (عکس:RFE/RL)

رابرت گيتس، وزير دفاع آمریکا با یک طرح ۱۷ ميليارد دلاری برای افزایش شمار نیروهای ارتش افغانستان، از ۶۵ هزار نفر به ۱۲۲ هزار نفر در سال ۲۰۱۴ میلادی، موافقت کرد.


به گفته جف مورل، معاون مطبوعاتی پنتاگون، برپايه اين طرح، ارتش افغانستان از ۶۵ هزار نفر کنونی به ۱۲۲ هزار نفر در سال ۲۰۱۴ میلادی افزايش خواهد يافت؛ از محل بودجه این طرح، نيروی هوايی نوپای اقغانستان نيز تجهيز خواهد شد.


جف مورل گفت: «اين طرح دولت افغانستان بود که رابرت گيتس آن را تاييد کرده است.»

وی با اين حال گفت که اين طرح هنوز در مراحل آغازين خود قرار دارد، اما برآورد پنتاگون، بودجه ای ۱۷ میلیارد دلاری برای افزايش، آموزش و تجهيز نيروهای افغان در ظرف پنج سال است.


به گزارش آسوشيتدپرس، معاون مطبوعاتی پنتاگون با بيان اين که ايالات متحده با متحدانش بر سر چگونگی تخصيص اين بودجه گفت و گو خواهد کرد، گفت: « موضوعاتی مانند اینکه چه کسی بايد اين پول را بپردازد، از جمله مباحثی هستند که ما تازه آن را آغاز کرده ايم. نادرست است اگر گمان شود که ما به تنهايی زير بار اين مسئوليت خواهيم رفت.»


جف مورل همچنين گفت که موضوع ديگر مورد بحث اين است که تا چه اندازه مربی در افغانستان نياز است.


نزديک به ۲۰ نفر از شورشيان طالبان در در گيری با نيروهای دولتی افغان و آمريکايی کشته شدند.

به گفته اين مقام پنتاگون، افغانستان هم اکنون با کمبود شديد مربی برای نيروهای پليس و ارتش خود روبرو است.


طبق برنامه، ارتش افغانستان باید از۶۵ هزار نفر کنونی به ۸۰ هزار نفر در سال آينده افزايش پيدا کند.


همچنين نيروهای پليس نيز بايد از ۷۶ هزار نفر کنونی به ۸۲ هزار نفر در سال آينده افزايش يابند.


يکی ديگر از برنامه های پنتاگون، دگرگونی در ساختار فرماندهی نيروهای آمريکايی است.


هم اکنون سرلشکر آمريکايی، ديويد مک کيرنان، که فرمانده نيروهای بين المللی ايساف در افغانستان است، ۱۵ هزار نفر از نيروهای آمريکايی فرماندهی می کند.


۱۹ هزار نظامی ديگر آمريکا، در بخش ضد تروريسم، آموزشی و بازداشتگاه ها هستند و بيرون از حوزه فرماندهی ايساف قرار دارند.


پنتاگون می خواهد اين ۱۹ هزار نفر نيز تحت فرماندهی واحد قرار بگيرند. پس از اجرای اين طرح، تنها بخش کوچکی از نيروهای آمريکايی در خارج از ايساف باقی می مانند.


آخرين درگيری ها در افغانستان


يونس رسولی، معاون والی ولايت «فراه» که با ايران هم مرز است، روز شنبه اعلام کرد: نزديک به ۲۰ نفر از شورشيان طالبان در در گيری با نيروهای دولتی افغان و آمريکايی کشته شده اند.


به گفته اين مقام افغان، نيروهای افغانی روز جمعه به دهکده ای در منطقه «بالا بولوک» يورش بردند و با پشتيبانی هوايی نيروهای آمريکايی، ۲۰ نفر از نيروهای طالبان را کشتند.


معاون والی ولايت فراه می گويد طالبان از مردم خواسته بودند اين دهکده را ترک کنند تا آن را به پايگاه خود تبديل نمایند.


از سوی ديگر، ناتو اعلام کرد که روز جمعه در جريان حمله شبه نظامیان با نيروهای بين المللی در ولايت «کنر» يک کودک کشته و دو غير نظامی ديگر زخمی شدند.


در روزهای اخير، دامنه درگيری ها از جنوب و شرق افعانستان به ولایاتی چون فراه در غرب افغانستان کشيده شده است.


ناتو می گويد بخشی از افزايش درگيری های در روزهای اخير، ناشی از افزايش گشت زنی نيروهای افغان و بين المللی در مناطق دور افتاده افغانستان است.


در همین حال، برپايه آخرين گزارشی که وزارت دفاع ايالات متحده در روز جمعه منتشر کرد، از زمان حمله نيروهای اين کشور به افغانستان در سال ۲۰۰۱، دست کم ۴۹۶ نظامی آمريکايی در افغانستان، پاکستان و ازبکستان جان باخته اند. بر پايه اين گزارش، ۳۵۲ نفر از اين نيروها به دليل اقدام دشمن کشته شده اند.


XS
SM
MD
LG