لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

«نه پليس افغان در حمله هوايی نيروهای بين المللی کشته شدند»


مقام های افغان: بر اثر حمله هوایی نیروهای خارجی نه پلیس افغان در منطقه دارا کشته شده اند.
مقام های افغان: بر اثر حمله هوایی نیروهای خارجی نه پلیس افغان در منطقه دارا کشته شده اند.

مقام های افغان روز يکشنبه، ۲۰ ژوييه، اعلام کردند که بر اثر حمله هوایی نیروهای خارجی نه پلیس افغان در منطقه دارا در ولايت فراه کشته شده اند.


به گزارش خبرگزاری ها، مقام های افغان روز يکشنبه، گفتند که اين حادثه پس از يک درگيری ميان نيروهای بين المللی و افغان در منطقه دارا در ولايت فراه روی داده است.


به گفته محمد يونس رسولی، معاون والی فراه، هر يک از دو طرف بر اين گمان بوده که طرف مقابل متعلق به طالبان بوده است.


وی افزود: «نيروهای خارجی خواستار پشتيبانی هوايی و حمله به پاسگاه پليس شدند که نه کشته و چهار زخمی برجای گذاشت که رييس پليس پاسگاه نيز، يکی از آنان است.»


نيروهای بين المللی همياری امنيتی به رهبری ناتو، ايساف، و نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا اعلام کرده اند که از اين حادثه مطلع شده اند، اما نتوانستند جزييات آنچه را که روی داده است، تاييد کنند.


همزمان، ايساف اعلام کرد که نيروهايش در يک حادثه و به اشتباه، چهار غير نظامی افغان را در منطقه برمال در ولايت پکتيا، کشته اند. پکتيا در شرق افغانستان قرار دارد و به مرز پاکستان نزديک است.


بر اساس بيانيه ايساف، نيروهای اين پيمان دو مرتبه خمپاره به محلی در حدود يک کيلومتری هدف شليک کردند که اين حادثه روی داد.


ايساف افزود که مجروحان مدت کوتاهی پس ازاين حادثه خود را برای معالجه به پايگاه نيروهای ايساف معرفی کردند و يک هلی کوپتر امداد بلافاصله برای انتقال آنان به اين پايگاه اعزام شد.


برخی گزارش های تاييد نشده از کشته شدن سه غيرنظامی ديگر نيز حکايت دارد. ايساف در بيانيه خود عميقا از اين حادثه ابراز تاسف کرد و گفت که تحقيقات در مورد اين واقعه غمبار آغاز شده است.


در همین حال مقام های افغان می گويند که درجريان حملات هوايی نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا و ايساف در شمال شرقی افغانستان در اوايل ماه جاری ميلادی، بيش از ۶۰ غيرنظامی افغان کشته شده اند. به گفته آنان، اکثر کشته شدگان زن و کودک بوده اند.


مقام های افغان می گويند که ۴۷ تن از کشته شدگان در مجلس عروسی شرکت کرده بودند. بر اساس اين گزارش، نيروهای آمريکايی تحقيق در اين خصوص را آغاز کرده اند.


همچنين کميسيون ويژه ای نيز به دستور حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان، برای تحقيق دراين زمينه تشکيل شده است.


درهمين حال، ايساف گزارش مقام های افغان در خصوص قتل ۵۰ غيرنظامی در غرب افغانستان در هفته گذشته را رد کرد.


بسياری از افغان ها اعتقاد دارند که نيروهای خارجی دقت کافی در حملات خود به خرج نمی دهند.


XS
SM
MD
LG