لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

پترائوس: ایران و آمریکا منافع مشترک دارند


دیوید پترائوس، رییس فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، می‌گوید واشینگتن و متحدانش در برقراری ثبات در منطقه با ایران دارای منافع مشترک هستند. (عکس: AFP)
دیوید پترائوس، رییس فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، می‌گوید واشینگتن و متحدانش در برقراری ثبات در منطقه با ایران دارای منافع مشترک هستند. (عکس: AFP)

دیوید پترائوس، رییس فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، می‌گوید واشینگتن و متحدانش در برقراری ثبات در منطقه با ایران دارای منافع مشترک هستند.


ژنرال پترائوس روز پنجشنبه در «موسسه صلح» در واشینگتن تصریح کرد که هرگونه راه‌حل در مناقشات افغانستان «نیازمند یک رهیافت منطقه‌ای است به طوریکه که دربرگیرنده پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی و حتی چین و روسیه، و چه بسا در برهه‌ای ایران» باشد.


رییس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا که هدایت عملیات نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان را برعهده دارد با تاکید بر نقش ایران گفت: «منافع مشترکی میان افغانستان، نیروهای ائتلاف و ایران وجود دارد، البته لازم به ذکر نیست که تضاد منافع عمده‌ای هم وجود دارد.»


ژنرال پترائوس گفت وجود این منافع مشترک می‌تواند گفت‌وگو با ایران را امکان‌پذیر کند اما وی ترجیح می‌دهد این موضوع را به دیپلمات‌ها و سیاست‌گذاران محول ‌کند.


ژنرال پترائوس با بیان اینکه ایران نیز مانند ایالات متحده از قاچاق مواد مخدر و افزایش تحرکات افراطی‌ها نگران است، گفت: «ایران نمی‌خواهد ببیند که سنی‌مذهبان افراطی یا بدون شک افراطیون به شدت بنیادگرا، افغانستان را اداره می‌کنند.»


رییس فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده در حالی از منافع مشترک تهران و واشینگتن در منطقه سخن می‌‌گوید که باراک اوباما، رییس‌جمهوری منتخب ایالات متحده، در کارزار انتخاباتی خود از تمایل خود برای مذاکره مستقیم با ایران سخن گفته بود.


باراک اوباما در طول دوران مبارزه انتخاباتی خود، همچنین افغانستان را جبهه اصلی مبارزه با تروریسم خوانده بود و متعهد شده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، توجه ويژه‌ای به اوضاع این کشور کند. انتظار می‌رود دولت اوباما ۲۰ تا ۳۰ هزار نیروی دیگر به افغانستان اعزام کند.


ژنرال پترائوس در بخشی دیگر از سخنان خود همچنین تاکید کرد که اوضاع امنیتی افغانستان تنها با افزایش نیروی نظامی بهبود نمی‌یابد و افغانستان در عین حال به تعهدات دیپلماتیک و اقتصادی نیز نیازمند است.


ژنرال دیوید پترائواس که یکی از طراحان ابتکار عمل واشینگتن برای افزایش نیروهای آمریکایی در عراق بود، با اشاره به این تجربه و کم شدن دامنه ناآرامی‌ها در این کشور گفت که گرچه استفاده از تجربه عراق در افغانستان طبیعی می‌نماید، اما روشن است که افغانستان با عراق تفاوت دارد.


در کنفرانسی که «موسسه صلح» در واشینگتن برگزار کرد و ژنرال دیوید پترائوس در آن سخنرانی می‌کرد، چالش‌های دولت آینده آمریکا به بحث گذاشته شد.


XS
SM
MD
LG