لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۶

دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم؛ دعوای شدید اصولگرایان در سایه فضای سرد مشارکت مردم


احمد جنتی الکترونیکی رأی داد
احمد جنتی الکترونیکی رأی داد

دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در ایران روز جمعه ۲۱ اردیبهشت در حالی آغاز شد که فضای حاکم بر این انتخابات سرد گزارش شده، اما جریان‌های اصولگرا بار دیگر در روزهای گذشته دچار اختلافات شدیدی شدند و افشاگری‌های زیادی علیه یکدیگر انجام دادند.

دور اول انتخابات مجلس دوازدهم ۱۱ اسفند پارسال برگزار شد که تنها ۴۱ درصد از افراد واجد شرایط در آن شرکت کردند که پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی بود. این رقم در تهران، در آمار رسمی، تنها ۲۶ درصد گزارش شد.

در آن دور، تکلیف ۲۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی مشخص شد و رقابت در این دور جاری برای ۴۵ کرسی دیگر است که ۱۶ کرسی مربوط به حوزه انتخابیه تهران است.

گزارش‌ها حاکی است که جریان‌های اصولگرا در سایه رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان که از جمله شامل ۲۷ نماینده فعلی مجلس شد و همچنین عدم استقبال از انتخابات، توانستند ۱۵۸ کرسی را در دور اول از آن خود کنند و بر مجلس مسلط شوند.

پیش‌بینی می‌شود این جریان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در دور دوم ۴۱ کرسی دیگر را به دست آورد و شمار کرسی‌های خود را در مجلس دوازدهم به حدود ۲۰۰ افزایش دهد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه رای خود را به صندوق انداخت و گفت که «اهمیت شرکت در دور دوم انتخابات کمتر از دور اول نیست» و «هر چه رأی بیشتر باشد مجلس قوی‌تر است. هر چه مجلس قوی‌تر باشد امکان کار در کشور بیشتر است».

او در اظهارات خود هیچ اشاره‌ای به فضای سرد انتخابات و کم‌توجهی مردم به آن نکرد و این درحالی است که براساس آمار رسمی وزارت کشور از دور اول انتخابات، در ۱۹۰ حوزه از مجموع حوزه‌هایی که حداقل یک منتخب داشتند، سهم منتخب اول از کل واجدین حق رأی بین ۳ درصد تا نهایتاً ۴۰ درصد بوده است.

مجلس شورای اسلامی نقش فرعی در اداره کشور دارد و علی خامنه‌ای حرف آخر را در همه امور مهم کشور می‌زند.

درگیری شدید میان اصولگرایان

اصولگرایان در این انتخابات تنها جریان اصلی بودند که اجازه معرفی کاندیداهای متعددی داشتند اما هم در دور اول و هم در دور دوم دچار اختلافات شدیدی شدند.

این جریان با سه تشکیلات مختلف وارد انتخابات شده است: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) و جبهه پایداری؛ شریان (حمید رسایی)، جبهه صبح ایران (علی‌اکبر رائفی‌پور) و امنا؛ شورای وحدت اصول‌گرایان شامل گروه‌های سنتی با محوریت جامعه روحانیت و جمعیت مؤتلفه.

گروه‌های درون این جریان در روزهای اخیر همانند دور اول انتخابات، به عنوان افشاگری، طرف مقابل را به فساد مالی و پولشویی متهم کردند.

در روزهای پیش از دور اول انتخابات، نیروهای نزدیک به علی‌اکبر رائفی‌پور که «جبهه صبح ایران» را برای شرکت در انتخابات راه‌اندازی کرده، تصویر سند واگذاری «سه هزار قطعه» تراول چک صد هزار تومانی را منتشر کردند که به ادعای آن‌ها، محمدسعید احدیان مشاور رسانه‌ای محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم، با واسطه اداره کل روابط عمومی مجلس به عنوان «کارت هدیه» داده بود.

بر اساس این ادعا، این تراول‌چک‌ها به صورت غیرقابل ردیابی به شرکتی داده شد که خود مشاور رسانه‌ای قالیباف، رئیس هیئت مدیره آن بود. این شرکت نیز متهم شده که بین مدیران کانال‌های تلگرامی و رسانه‌هایی که اخبار مجلس را پوشش می‌دادند، از طریق یک کانال تلگرامی «پول‌پاشی» می‌کند.

در واکنش به این افشاگری، برخی از افراد و جریان‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف در هفته گذشته اسنادی منتشر کردند که نشان می‌دهد از سال ۱۴۰۱ تاکنون حدود «صد میلیارد تومان» به موسسه خیریه «مصاف»، وابسته به رائفی‌پور، واریز شده که تحت عنوان «نذورات مردمی» بوده و در بین افراد و شرکت‌های مختلف پخش شده است.

بر اساس این اسناد، شماری از اکانت‌های موسوم به «ارزشی» که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و علیه قالیباف مطلب منتشر می‌کنند از جمله دریافت‌کنندگان پول از مؤسسه مصاف بوده‌اند.

برخی از کاربران در شبکه ایکس (توئیتر سابق) فاش کرده‌اند که نام یک دختر اوکراینی به نام «الونا واشچنکو» نیز در بین «واریزی‌های مؤسسه مصاف» به چشم می‌خورد که «پنج بار» به او پول پرداخت شده است تا در مقابل دوربین، خود را یک مسلمان شیعه به نام «طاهره واشچنکو» جا بزند.

آقای رائفی‌پور با انتشار ویدئویی برای توضیح این «پولشویی»، افراد افشاگر را متهم کرده که از طریق نهادهای امنیتی به حساب‌های بانکی مردم دسترسی پیدا کرده‌اند، و تهدید کرده که شکایت خواهد کرد.

او مدعی شده که صد میلیارد تومان افشاءشده، مبالغ ورودی و خروجی از حساب‌های موسسه مصاف بوده است.

این چهره وابسته به جریان ارزشی، افشاگری در مورد موسسه تحت مدیریت خود را «عقده‌گشایی رسانه‌ای در شب انتخابات» دانسته است.

مجلس دوازدهم خرداد امسال آغاز به کار می‌کند و به نظر می‌رسد اختلافات گسترده گروه‌های اصولگرا در روزهای انتخابات، به درون مجلس نیز کشیده شود و به‌ویژه بر سر ترکیب هیئت رئیسه بالا گیرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ک. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG