لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

نتانیاهو: مسئله ایران محور اصلی مذاکره‌ آتی با آمریکا و کانادا است


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید در دیدار پیش‌روی خود با رهبران کانادا و آمریکا، برنامه هسته‌ای ایران در مرکز گفت‌و‌گوها قرار دارد.

وی می گوید که ابراز نگرانی اخیر آژانس از برنامه هسته‌ای ایران تاییدی است بر هشدارهای تل‌آویو در مورد تلاش‌های اتمی جمهوری اسلامی.

آقای نتانیاهو روز یکشنبه، هفتم اسفندماه، در نشست کابینه اسرائیل گفت: «بدون شک یک موضوعی که در مرکز گفت و گوهای ما قرار خواهد داشت، به طور حتم، ادامه قدرت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران است.»

قرار بر این است نخست وزیر اسرائیل روز جمعه، ۱۲ اسفندماه با استیون هارپر، همتای کانادایی خود در اوتاوا دیدار کند و ۱۵ اسفندماه نیز در واشینگتن با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا ملاقات داشته باشد.

نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه با اشاره به ابراز نگرانی اخیر آژانس از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد که این گزارش اثبات «صریح» دیگری است بر ارزیابی‌های اسرائیل در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران.

اسرائیل معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد مخفی نظامی است و دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را خطری برای تمامیت ارضی خود می‌داند.

آقای نتانیاهو با اشاره به بیانیه‌ای که روز شنبه از سوی دفتر نخست وزیری اسرائیل منتشر شد، تأکید کرد که ایران همچنان با نادیده گرفتن تصمیم‌های جامعه بین‌المللی، برنامه هسته‌ای خود را «به سرعت و بدون کنترل» پیش می‌برد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود آورده است که ایران در ماه‌های اخیر غنی سازی بالای اورانیوم را با سرعت به پیش برده است. اورانیوم با غنای بالا می‌تواند در ساخت تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

در این گزارش بار دیگر تکرار شده که ایران به رغم خواست شورای حکام آژانس و شورای امنیت به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و در عین حال آمده است که همه تاسیسات اعلام شده ایران زیر نظر آژانس قرار دارد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش تأکید کرده است که آژانس همچنان «نگرانی‌های جدی‌» در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران دارد.

آمریکا و اتحادیه‌ اروپا اعلام کرده‌اند که گزارش تازه‌ آژانس، باعث نگرانی بيشتر در مورد صلح‌آميز بودن برنامه‌ هسته‌ای ايران شده است.

وزیر امنیت اسرائیل: سقوط بشار اسد یعنی پایان یافتن محور ایران-سوریه

در همین حال وزیر امنیت اسرائیل در سخنانی تاکید کرد که سقوط حکومت بشار اسد موجب می‌شود که «محور ایران- سوریه» دچار فروپاشی شود و این امر را به نفع سرائیل دانسته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دن مریدور روز یکشنبه در گفت‌وگو با رادیو نظامی اسرائیل از وجود «محور اسد- احمدی‌نژاد» یا به عبارتی «محور تهران- دمشق» سخن به میان آورد و گفت: «درهم شکسته شدن این محور به نفع اسرائیل است.»

وی افزود: «ما هیچ پیشنهادی نمی‌کنیم... عملا تمام جهان عرب علیه حکومت سوریه است. باید صبر کنیم و ببینیم چه پیش می‌آید.»

اخیرا شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از برخی دیپلمات‌ها گزارش داد که چند کشور عربی اسلحه و جنگ‌افزار در اختیار اپوزیسیون سوریه قرار می‌دهند.

اسرائیل که همسایه سوریه است، از نزدیک ناآرامی‌های بیش از ۱۱ ماه گذشته را زیر نظر داشته و تأکید کرده است که آمادگی کامل دارد تا در صورت وسعت گرفتن ناآرامی‌ها و رسیدن حملات حکومتی سوریه به خاک اسرائیل، با این تعرض مقابله کند.

در ماه‌های گذشته همچنین برخی از کشورهای غربی، نظیر آمریکا و فرانسه، به همراه اپوزیسیون سوریه، ایران را متهم کرده‌اند که در سرکوب مخالفان سوریه با حکومت بشار اسد همکاری می‌کند. ایران همواره این اتهام را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG