لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

اسرائیل: تحریم علیه ایران دارد جواب می دهد


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه گفت هرچند تحریم های سخت و فلج کننده ای هنوز علیه ایران اعمال نشده، ولی فشارهای روی بانک مرکزی جمهوری اسلامی و نیز تحریم های حوزه بنزین، تاثیر گذار بوده و آثار خود را دارد نشان می دهد.

آقای باراک در جریان دیدار با کمیته روابط خارجی و امور دفاعی پارلمان اسرائیل گفت:«همین فشارهایی هم که تا الان علیه ایران اعمال شده، دارد جواب می دهد و آثار آن را می توان دید. هرچند هر قدر تحریم ها فلج کننده تر و فراگیر تر باشد، تاثیر بیشتری هم خواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات دولت اسرائیل همچنان مشغول رایزنی با کشورهای اروپایی هستند که روابط نفتی خود با ایران را قطع کنند و مانند آمریکا رفتار کنند. این گزارش حاکی است شماری از کشورهای اروپایی مانند یونان به دلیل شرایط ویژه اقتصادی امکان تحریم نفتی ایران را ندارند و ممکن است بهبود نسبی اقتصادی را از دست بدهند.

اهود باراک گفت: «مسئله مهم این است که شرایط درون ایران را می توان دید و مشخص است که فشارهای اقتصادی و تحریم ها، چه نتایجی در پی دارد.» وی همچنین افزود: «جهان از خطرات دستیابی ایران به بمب اتمی مطلع است و همکاری های گسترده تر و بیشتری در جامعه جهانی دیده می شود.»

آمریکا هفته پیش به طور رسمی بانک مرکزی ایران را مورد تحریم قرار داد. متعاقب آن بازار ارز و دلار در ایران با افزایش ارزش ارز خارجی روبرو است و آخرین گزارش ها حاکی است قیمت دلار به حدود یک هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

تا پيش از امضای لایحه تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی، هر دلار در بازار آزاد ارز ايران ۱۵۵۰ تومان معامله می شد. ظرف يکسال گذشته، از ارزش ريال در برابر دلار حدود چهل درصد کاسته شده است.

گزارش‌ها حاکی است روز دوشنبه دیگر ارزهای معتبر بازار نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شدند چنانکه پوند انگلیس در بازار آزاد با قیمت ۲۶۰۰ تومان و یورو با قیمت ۲۳۰۰ تومان فروخته می‌شود.

این درحالی‌است که نرخ رسمی این ارزها از سوی بانک مرکزی ایران به ترتیب ۱۷۳۳ تومان و ۱۴۴۴ تومان تعیین شده‌است.

«دن مریدور»، وزیر انرژی اتمی اسرائیل هم روز دوشنبه به رادیو اسرائیل گفتک «ایران را به دقت زیر نظر داریم و هرگونه حرکتی به سمت ساخت بمب اتمی را خیلی نزدیک دنبال می کنیم.» وی گفت: «حتی حرکات نظامی را به دقت زیر نظر داریم.»

ایران مشغول برگزاری رزمایشی ده روزه در آب های جنوبی کشور است و رسانه های اسرائیلی اخبار آزمایش موشک های دوربرد ایران را در دو روز گذشته پوشش داده اند.

رسانه‌های داخلی ایران می‌گویند که نیروی دریایی ارتش ایران روز دوشنبه در رزمایش خود، برای نخستین بار یک موشک ساحل به دریا به نام «قادر» را با برد ۲۰۰ کیلومتر با «موفقیت» شلیک کرده‌است.

موشک «قادر» از نوع کروز است و در حالی که موشک‌های با برد ۲۰۰ کیلومتر عموماً در رده میان‌برد و حتی کوتاه‌برد قرار می‌گیرند، خبرگزاری‌های ایران از موشک قادر با عنوان «موشک برد بلند» یاد کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا از قول محمود موسوی، سخنگوی رزمایش «ولایت ۹۰»، نوشت که این موشک «توسط متخصصان داخلی طراحی شده‌است و توانست با موفقیت اهداف تعیین شده را مورد اصابت قرار دهد و آنها را منهدم کند.»

خبر آزمایش و شلیک این موشک‌ها همزمان با اوج‌گیری تهدیدهای متقابل ایران و آمریکا است؛ ایران تصریح کرده اگر تحریم نفتی شود یا مورد حمله قرار گیرد تنگه هرمز را خواهد بست و ایالات متحده هم گفته‌است اجازه این اقدام را به ایران نخواهد داد.
XS
SM
MD
LG