لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

روزنامه آلمانی: آزمايش هسته ای ايران در کره شمالی


 تصویر ماهواره ای تاسیسات هسته ای یانگ بیون کره شمالی
تصویر ماهواره ای تاسیسات هسته ای یانگ بیون کره شمالی
مطبوعات چاپ آلمان گزارش می دهند که دولت های ايران و کره شمالی در مورد انجام چند آزمايش هسته ای در اوايل سال ۲۰۱۰ همکاری کرده اند.

روزنامه آلمانی « دی ولت » روز يکشنبه گزارش داد که ايران در اوايل سال ۲۰۱۰ حداقل يک مورد آزمايش هسته ای تسليحاتی را در کره شمالی انجام داده است.

اين روزنامه آلمانی منبع گزارش خود را « منابع امنيتی غربی » اعلام کرده و می گويد که اين آزمايش هسته ای در حقيقت ارزيابی دستگاههای امنيتی آمريکا که معتقدند ايران در حال توليد سلاح هسته ای نيست را نقض می کند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در پی دو مورد سفر مقامات عالی رتبه اين نهاد به تهران اخيرا اعلام کرد که مذاکرات با حکومت ايران ناموفق بوده است. به نظر می رسد که دليل عدم پيشرفت در مذاکرات دو طرف ممنوعيت ديدار بازرسان اين آژانس از مراکز نظامی در جمهوری اسلامی ايران بوده است.

حکومت ايران همواره تاکيد کرده که برنامه های هسته ای آن کشور صلح آميز بوده و با هدف توليد سوخت برای راکتورهای هسته ای آن کشور صورت می گيرد.

روزنامه آلمانی « دی ولت » خاطر نشان می کند که شواهد مربوط به انجام آزمايش هسته ای ايران در خاک کره شمالی برای اولين بار در اوايل ماه فوريه در نشريه علمی « نيچر» ( طبيعت ) منتشر شده است. براساس اين گزارش يک دانشمند فيزيک هسته ای در سوئد به نام « لارس اريک دی گير» شواهد مربوط را بررسی کرده که نشان می دهند در بخشی از خاک کره شمالی اشعه ايزوتوپ که معمولا محصول انفجار بمب های اورانيومی است وجود داشته است.

پس از يک سال تحقيق اين دانشمند سوئدی به اين نتيجه رسيد که در ماههای آپريل و مه سال ۲۰۱۰ دو انفجار هسته ای کوچک در خاک کره شمالی انجام شده است که قدرت انفجاری آنها معادل ۵۰ تا ۲۰۰ تن ديناميت بوده است.

در بخش ديگری از گزارش روزنامه آلمانی « دی ولت » خاطر نشان می شود که نوع و تناسب اشعه ايزوتوپ که در اين موارد تشخيص داده شده نشان می دهد که هدف کره شمالی از انجام اين آزمايش ها تقويت ميزان تخريب سلاح های هسته ای اين کشور بوده است.
XS
SM
MD
LG