لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

دیپلمات‌ها: ایران با کمک متخصصان خارجی به سمت سلاح اتمی می‌رود


کارخانه فیبر کربن صنایع دفاع ایران که به خاطر کاربرد احتمالی در ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای از سوی سازمان ملل تحریم شده‌است.
کارخانه فیبر کربن صنایع دفاع ایران که به خاطر کاربرد احتمالی در ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای از سوی سازمان ملل تحریم شده‌است.
دیپلمات‌های غربی می‌گویند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد «ایران با کمک متخصصان خارجی اهل شوروی سابق، پاکستان و کره شمالی، گام‌های مهمی را در جهت ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای برداشته‌است.»

روزنامه واشینگتن‌پست روز یک‌شنبه این مطلب را از قول «دیپلمات‌های غربی و کارشناسان هسته‌ای» که در جریان محتوای گزارش جدید آژانس قرار گرفته‌اند خبر داده‌است. این گزارش جدید آژانس قرار است این هفته منتشر شود.

دیپلمات‌ها و کارشناسان به واشینگتن‌پست گفته‌اند که «مستندات تازه نشان می‌دهد یک دانشمند تسلیحاتی شوروی سابق طی چندین سال شیوه‌های ساخت چاشنی‌های دقیق انفجاری را که برای به کار انداختن واکنش زنجیره‌ای اتمی لازم است به دانشمندان ایرانی آموزش داده‌است.»

بنا به این گزارش، «متخصصان پاکستان و کره شمالی نیز فناوری‌های مهمی را در اختیار جمهوری اسلامی گذاشته‌اند که این امر در تقویت توانمندی‌های هسته‌ای ایران تأثیر مهمی داشته‌است.»

واشینگتن‌پست بخشی از اطلاعات خود را از قول دیوید آلبرایت، از مقام‌های پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان می‌کند. دیوید آلبرایت هم‌اینک رئیس «مؤسسه علم و امنیت بین‌المللی» در واشینگتن است؛ مؤسسه‌ای که به خاطر ارائه تحلیل‌های خود درخصوص برنامه‌های هسته‌ای کشورهای مختلف که بر اساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه می‌شوند شهرت دارد.

بنا بر این گزارش، دیوید آلبرایت که محتوای گزارش جدید آژانس را مرور کرده می‌گوید آژانس به این نتیجه رسیده که «ایران به اطلاعات لازم جهت طراحی و تولید دستگاه‌های هسته‌ای قابل انفجار توسط اورانیوم غلیظ دست پیدا کرده‌است.»

دیوید آلبرایت در ادامه گفته‌است که «برنامه ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای هیچ‌وقت به‌واقع متوقف نشده‌است.»

وی می‌افزاید که در ایران «پس از سال ۲۰۰۳ اعتبارات مالی برای تحقیقات در زمینه‌هایی اختصاص یافته که در نهادهای غیرنظامی مخفی هستند اما بسیار با کار بر روی ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای شباهت دارند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه از قول دیپلمات‌ها خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات جدیدی در مورد مشغول بودن ایران با مقدمات «ساخت سلاح اتمی» دریافت کرده و قصد دارد این اطلاعات را هفته آینده منتشر کرده و در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار دهد.

بنا به این خبر، این دیپلمات‌ها می‌گویند که آژانس اطلاعات جدیدی دارد که نشان می‌دهد ایران اقدام به ساخت مدل‌های رایانه‌ای یک کلاهک هسته‌ای کرده و محفظه‌های بزرگ فولادی نیز ساخته که «برای آزمایش انفجارهای اتمی با مقاصد تسلیحاتی استفاده می‌شود.»

کشورهای غربی، تهران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد ولی ایران همواره این اتهامات را بی اساس خوانده و برنامه اتمی خود را برای مقاصد صلح آمیز می خواند.

در همین حال علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه در واکنش به این خبر به خبرگزاری مهر گفت که مستندات آژانس «بدون اصالت» است و افزود: «اگر خیلی اصرار دارند که اسناد را منتشر کنند، خوب منتشر کنند. مرگ یک بار شیون یک بار. ما مشکلی با انتشار اسناد نداریم اما معتقدیم مستندات آنها بی‌پایه و اساس است.»

وی با اظهار اینکه «جنجال تبلیغاتی راه افتاده که آژانس می‌خواهد مستنداتی را در گزارش آینده منتشر کند» گفت: «امیدواریم آژانس رویکرد سیاسی را در انتشار گزارش جدید دنبال نکند.»

گزارش‌ها در مورد محتوای گزارش آتی آژانس در مورد ایران در حالی است که پیش از این برخی منابع خبری از فشار دولت اوباما بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انتشار اطلاعاتی طبقه‌بندی شده در مورد برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بودند. اطلاعاتی که به نوشته نیویورک‌تایمز «نشان‌دهنده دست زدن ایران به طراحی و آزمایش فناوری جنگ‌افزار هسته‌ای است.»

قصد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انتشار اطلاعات جدید همزمان است با افزایش گزارش‌ها در مورد احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران.

شورای امنیت تاکنون چهار قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کرده و از این کشور خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. تهران از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی اورانیوم را حق خود می خواند.
XS
SM
MD
LG