لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

تشدید مخالفت‌ها با برنامه هسته‌ای ایران در آستانه انتشار گزارش آژانس


انتظار می‌رود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود که هفته آینده منتشر خواهد شد اطلاعات جدیدی را در باره آنچه «تلاش‌های ایران برای تولید سلاح هسته‌ای» توصیف شده ارائه کند. همزمان مباحث رسانه‌ای و اظهار نظرهای مقام‌های غربی و اسرائیلی در مورد ایران لحن شدیدتری پیدا کرده و حتی از احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران صحبت می‌شود.

هنوز کسی از متن گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعی ندارد ولی رسانه‌ها چنین می‌گویند که محتویات این گزارش بسیار حساس و بحث‌برانگیز خواهد بود.

روزنامه «نیویورک تایمز» از قول مقامات این نهاد گزارش می‌دهد که در این گزارش شواهدی در مورد «آزمایش‌های دانشمندان هسته‌ای ایران برای طراحی کلاهک‌های هسته‌ای، سامانه‌های اشتعال مواد هسته‌ای و تجهیزات مربوط به ماشه انفجاری ارائه خواهد شد که فقط برای تولید بمب هسته‌ای به کار می‌روند.»

نکته دیگری که بر اهمیت این گزارش می‌افزاید آغاز انتقال بخشی از ماشین‌آلات و سانتریفیوژهای ایران به مرکز هسته‌ای فُردو است که از نظر مقامات غربی نشان‌دهنده تلاش ایران برای حفاظت بهتر از تاسیسات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای پنهانی این کشور است.

مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران چند ماه پیش اعلام کردند که به زودی تولید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را آغاز خواهند کرد. غلظت این اورانیوم ۴ تا ۵ برابر اورانیوم مورد نیاز برای رآکتور‌های هسته‌ای است ولی هنوز با اورانیوم مناسب برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای که غلظت آن ۹۰ درصد است، فاصله زیادی دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گذشته نیز در مواردی پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده و براین اساس سازمان ملل در چهار مقطع، تحریم‌هایی را علیه ایران به تصویب رسانده‌است. اما حکومت ایران بر خلاف مصوبات شورای امنیت به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده و تاکید می‌کند که این اورانیوم‌ها برای سوخت رآکتور هسته‌ای این کشور است.

باراک اوباما در حاشیه اجلاس سران کشورهای گروه بیست در شهر کن فرانسه خواستار اعمال فشارهای بیشتری به حکومت ایران شد. نیکلا سرکوزی رئیس جمهور فرانسه نیز در سخنان خود بر ضرورت مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد.

همزمان حدس و گمان‌هایی در مورد احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران در رسانه‌های اسرائیلی و غربی منتشر شده‌است. روزنامه «هاآرتص» چاپ اسرائیل در شماره روز چهارشنبه خود گزارش داد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در تلاش برای جلب نظر اعضای کابینه اسرائیل برای موافقت با یک حمله پیش‌دستانه به تاسیسات هسته‌ای ایران هستند.

نیروهای مسلح اسرائیل در روزهای هفته گذشته یک موشک دوربرد جدید را آزمایش کردند که براساس گزارش‌های منتشر شده قادر به حمل یک کلاهک هسته‌ای به خاک ایران است.

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز چند روز پیش گزارش داد که وزارت دفاع بریتانیا معتقد است «آمریکا ممکن است تصمیم بگیرد که نقشه‌های مربوط به حملات هدفمند موشکی به تأسیسات هسته‌ای ایران را جلو بیاندازد.»

انتشار این گزارش‌ها باعث شد که دبیرکل سازمان ناتو در یک نشست خبری اعلام کند که پیمان ناتو هیچ طرحی برای حمله نظامی به ایران ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که فشارهای غرب به ایران به صورت اقدامات دیپلماتیک خواهد بود و نه حمله نظامی.
با این همه بعید است که حدس و گمان‌ها در مورد احتمال اقدام نظامی اسرائیل به این زودی‌ها متوقف شود.
XS
SM
MD
LG