لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۰

ایران اتهام همکاری موشکی با کره شمالی را رد کرد


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در واکنش به گزارش محرمانه سازمان ملل در مورد تبادل فن‌آوری موشک‌های بالیستیک میان ایران و کره شمالی و نقض تحریم‌های سازمان ملل از سوی آن‌ها، این اظهارات را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، با رد مفاد این گزارش تأکید کرد که ایران همواره ادعای «همکاری‌های ایران و کره شمالی در انتقال فن‌آوری انتقال قطعات موشک‌های بالیستیک» را رد کرده است.

وی افزود: «توانایی کشور ما و دانش فنی ما در حدی است که نیازی به سایر کشورها برای انتقال قطعات یا دانش فنی وجود ندارد.»

بر اساس گزارش محرمانه سازمان ملل که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته، ایران و کره شمالی «به طور مداوم» به تبادل فن‌آوری موشک‌های بالیستیک با یکدیگر پرداخته و بدین ترتیب مفاد تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده‌اند.

به دنبال دو آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹، شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌هایی را، شامل ممنوعیت هر گونه مبادله فن‌آوری هسته‌ای و موشکی با کره‌ شمالی و نیز تحریم تسلیحاتی علیه این کشور به اجرا در آورده است.

این گزارش که توسط گروهی از کارشناسان سازمان ملل که نظارت بر نحوه اجرای تحریم‌های این سازمان را بر عهده دارند تهیه شده، تأکید می‌کند که این مبادلات، از طریق پروازهای عادی خطوط هوایی ایر کوریو، متعلق به کره شمالی، و ایران‌ایر و از طریق یک کشور سوم صورت گرفته است.

اگرچه در این گزارش نامی از این کشور سوم برده نشده، شماری از دیپلمات‌ها در مقر سازمان ملل در نیویورک، می‌گویند که این مبادلات از طریق کشور چین صورت می‌گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه در این زمینه اعلام کرد از آن‌جا که این گزارش از سوی شورای امنیت سازمان ملل و کمیته تحریم‌های وابسته به این شورا تهیه نشده، چین قصد ندارد در مورد آن واکنشی نشان دهد.

وی با اظهار این ‌که تمایلی ندارد در مورد «ادعاهایی که از سوی منابع بی‌نام و نشان مطرح می‌شود» نظری بدهد، تأکید کرد که چین به طور جدی و دقیق، قطعنامه‌های شورای امنیت را به اجرا می‌گذارد.

نسخه‌ای از گزارش ۸۱ صفحه‌ای اخیر، روز سه‌شنبه میان ۱۵ عضو شورای امنیت توزیع شد تا در صورت موافقت تمامی آن‌‌ها، گزارش مزبور منتشر شده و در اختیار همگان قرار بگیرد.
XS
SM
MD
LG