لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

دیپلمات‌ها: تلاش نافرجام ایران برای واردات اقلام ممنوعه از کره شمالی


جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره پرونده هسته‌ای ایران
جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره پرونده هسته‌ای ایران
خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گوید این سازمان در مورد تلاش‌های اخیر جمهوری اسلامی برای واردات مواد خام ممنوعه از کره شمالی و چین تحقیق می‌کند. واردات این اقلام تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل برای ایران ممنوع است.

کمیته تحریم‌های ایران در سازمان ملل به همراه گروهی از کارشناسان این سازمان انجام این تحقیقات را بر عهده دارند.

به نظر می‌رسد اشاره این دیپلمات‌ها به خبر هفته گذشته خبرگزاری فرانسه باشد که از کشف و توقیف دو محموله حاوی «تجهیزات اتمی و تسلیحات» در راه ایران به دست مقامات کره جنوبی و سنگاپور در عرض شش ماه گذشته خبر داده بود.

خبرگزاری رویترز اطلاعات خود را در حاشیه جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره گزارش فصلی از رفتار جمهوری اسلامی در قبال چهار دور تحریم این شورا کسب کرده است.

ایران که بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت در سال ۲۰۰۷ از صادرات انواع سلاح و مواد مرتبط منع شده است در حال حاضر مشمول چهار دور تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل به دلیل سر باز زدن از توقف غنی‌سازی اورانیوم است.

اعضای این جلسه رسما به جزئیات تحقیقات خود درباره تلاش‌های نافرجام ایران اشاره‌ای نکرده‌اند، اما یک دیپلمات در حاشیه گفته است که ایران قصد «واردات پودر آلومینیوم و برنز فسفری» را داشته که هر دو به سبب امکان استفاده در صنایع موشکی و اتمی برای ایران ممنوع شده‌اند.

این دیپلمات به شرط قید نشدن نامش به رویترز گفته است:‌ «پودر آلومینیوم از کره شمالی بوده و به دست سنگاپور توقیف شده است. برنز فسفری هم از یک شرکت چینی در کره جنوبی گرفته شده است.»

به گفته این دیپلمات، مقامات دولتی چین در ضبط و توقیف برنز فسفری همکاری داشته‌اند.

نماینده بریتانیا در سازمان ملل که در جلسه روز سه‌شنبه درباره تحریم‌های ایران حضور داشته تلاش‌های اخیر ایران را «نقض آشکار» تحریم‌ها خوانده است. در همین حال اعضای کمیته تحریم‌های ایران از این که کشورهای بیشتری نقض تحریم‌ها توسط جمهوری اسلامی را گزارش می‌دهند ابراز خوشحالی کرده‌اند.

در هفته گذشته نام جمهوری اسلامی چندین بار در اخبار بین‌المللی در ارتباط با محموله‌های تسلیحاتی قاچاق تکرار شد، اما مقامات ایران تنها به یک خبر از اسرائیل در مورد کشف ۵۰ تن تسلیحات در راه غزه واکنش نشان داده‌اند.

اسرائیل روز سه‌شنبه هفته گذشته یک کشتی باری را که می‌گفت حامل تسلیحات ایرانی بوده و برای شبه‌نظامیان فلسطینی ساکن نوار غزه ارسال می‌شده، در دریای مدیترانه توقیف کرد. اما یک مقام ارشد ارتش ایران در واکنشی قابل پیش‌بینی این خبر را کذب محض خواند.
XS
SM
MD
LG