لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

عضو کمیسیون مجلس: کانادا از استرداد خاوری خودداری می‌کند


محمدصالح جوکار، نماینده یزد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس.
محمدصالح جوکار، نماینده یزد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس.
محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد در رابطه با مسئله فرار محمودرضا خاوری، رئیس سابق بانک ملی و از متهمان پرونده «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی»، به کشور کانادا گفت که «کانادا از استرداد خاوری به ایران خودداری می‌کند».

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، «خانه ملت»، محمدصالح جوکار در این باره گفت که «خاوری از زوایای پنهان پرونده فساد مالی مطلع است و باید او را به هر طریق ممکن به کشور بازگرداند».

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس کشور کانادا را متهم کرد که «سیاست خارجی آن نوعی رونوشت و نمونه کوچک‌شده‌ای از سیاست‌های مخاصمانه آمریکا است» و افزود: «از آنجایی که دولت کانادا تلاش می‌کند تا از هر اتفاقی بهره‌برداری سیاسی کند، از استرداد خاوری به ایران خودداری می‌کند.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که به گزارش خبرگزاری مهر، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه، روز سه‌شنبه، ۲۳ خردادماه، اعلام کرد که این وزارتخانه برای بازگرداندن محمودرضا خاوری به ایران همکاری «بسیار نزدیکی» با اینترپل و کانادا داشته‌ است.

یک روز پس از آن، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، نیز گفت که «برای بازگرداندن خاوری از کانادا مشکلی نداریم».

سخن از همکاری اینترپل یا پلیس بین‌الملل برای بازگرداندن محمودرضا خاوری در حالی به میان آمده‌ است که نام آقای خاوری در وب‌سایت اینترپل و در فهرست افرادی که اینترپل به دنبال آنان است، به چشم نمی‌خورد.

پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مربوط به فعالیت‌های اقتصادی گروه امیرمنصور آریا است که متهم است با استفاده از نفوذ خود و همکاری تعدادی از مقام‌های دولتی اقدام به باز کردن اعتبارنامه‌های بازرگانی جعلی و دریافت وام‌های کلان بانکی کرده‌ است.

مه‌آفرید امیرخسروی، متهم اصلی این پرونده، اوایل خردادماه در دادگاه تهدید کرد که نام «مسببان فرار محمودرضا خاوری» را فاش می‌کند.

وی در این جلسه دادگاه گفت: «آقای خاوری را چه کسانی فراری داده‌اند؟ اگر در جلسه بعد این افراد به دادگاه نیایند و خود را معرفی نکنند، من قطعا نام آنها را فاش خواهم کرد.»

مهدی فراهانی، نماینده دادستان، روز ۲۱ خرداد در سیزدهمین دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ گفت که وزارت‌ خارجه و بانک ملی برای بازگشت محمودرضا خاوری، رئیس سابق بانک ملی، هیچ اقدامی نکرده است.

روزنامه «گلوب اند میل» کانادا در گزارشی نوشته است که محمودرضا خاوری در خانه‌‌ای سه میلیون دلاری در تورنتو سکونت دارد.
XS
SM
MD
LG