لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

منبع نزدیک به پوتین: ایران شکایت خود در مورد سیستم اس ۳۰۰ را پس بگیرد


سامانه موشکی اس ۳۰۰
سامانه موشکی اس ۳۰۰
روزنامه کومرسانت، چاپ مسکو، روز جمعه، ۲۰ مردادماه، از قول يک منبع نزديک به رياست جمهوری روسيه نوشت که «اگر ايران شکايت خود برای عدم تحويل سامانه موشکی اس ۳۰۰ را پس نگيرد، مسکو در قبال برنامه هسته‌ای ايران موضع سخت‌گيرانه‌تری اتخاذ خواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری اينترفکس، اين روزنامه روسی از قول «منبع نزدیک به رياست جمهوری روسیه» که نامش فاش نشده نوشته است: «ما بارها برای ايران روشن کرديم که این گونه شکايت‌ها به توسعه روابط دو کشور کمک نمی‌کند. اما درخواست‌های ما برای این که ایران شکايت خود را از دادگاه پس بگیرد بی‌پاسخ ماند.»

او همچنین تهدید کرده است که «مسکو آماده است تا از حمایت ایران در مسئله هسته‌ای دست بردارد».

این منبع روسی گفت: «ما سعی خواهیم کرد که پیش از دور جدید مذاکرات هسته‌ای بار دیگر با فرستادن هیئتی به ایران موضع خود را به تهران اعلام کنیم. اگر ایران نپذیرد، این کشور در صحنه جهانی برای حل مسئله هسته‌ای تنها خواهد ماند.»

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، هفته گذشته اعلام کرد که مذاکرات شش قدرت جهانی در قالب گروه ۵+۱ با ایران اواخر ماه اوت مذاکره می‌کنند.

با وجود امضای قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰، مسکو در سال ۱۳۸۹ اعلام کرد در راستای اجرای آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی، از تحویل این سیستم دفاع موشکی به ایران خودداری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز یک‌شنبه گذشته پس از پایان جلسه‌ این کمیسیون که با حضور وزیر دفاع برگزار شد به خبرنگاران گفت: «بعد از آن که روسیه از دادن موشک‌های اس ۳۰۰خودداری کرد»، وزارت دفاع نسبت به دریافت پرداخت‌های ایران اقدام کرد «و نسبت به خسارت وارده نیز اقدام شد و دادخواست لازم ارائه شده» است.

وزارت خارجه روسیه پیشتر از تصمیم ایران برای شکایت از روسیه به دادگاه بین‌المللی در مورد عدم تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ ابراز شگفتی کرده است.

سامانه اس ۳۰۰ که روسیه با وجود امضای قرارداد از تحویل آن به ایران خودداری کرده است در زمره‌ پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافندی است که می‌تواند همزمان ۱۰۰ هدف را ردیابی و به ۱۲ هدف همزمان شلیک کند؛ سامانه اس ۳۰۰ تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری را پوشش داده و تا ارتفاع ۹۰ هزار پایی قادر است هدف خود را سرنگون کند.
XS
SM
MD
LG