لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

اعتراض شدید روسیه به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران


ولادیمیر پوتین (راست) در کنار سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه، در این وزارتخانه در مسکو
ولادیمیر پوتین (راست) در کنار سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه، در این وزارتخانه در مسکو
در جدیدترین واکنش‌ به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه، ۲۳ مردادماه، به تحریم‌های تازه ایالات متحده علیه تهران اعتراض کرد و این تحریم‌ها را «اخاذی آشکار» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که در این باره منتشر کرد همچنین به آمریکا هشدار داد در صورتی که این تحریم‌ها به فعالیت شرکت‌های روسی لطمه‌ای وارد کند، روابط دوجانبه روسیه و ایالات متحده نیز لطمه خواهد خورد.

اشاره وزارت خارجه روسیه به تحریم‌های یک‌جانبه و تازه آمریکا علیه جمهوری اسلامی است که جمعه هفته گذشته با امضای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، قانونی و لازم‌الاجرا شد.

آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، اجرای این تحریم‌های تازه که هدف‌شان بخش‌های انرژی و کشتی‌رانی و بانک‌داری در ایران است بیش از همه بر فعالیت‌های تجاری آن دست از شرکت‌های خارجی اثر منفی خواهد داشت که در استخراج اورانیوم و صادرات نفت به ایران کمک می‌کنند.

آمریکا و متحدانش با هدف وادار ساختن ایران به کوتاه‌ آمدن از برنامه اتمی خود و غنی‌سازی اورانیوم در طول یک سال گذشته تحریم‌هایی علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را بر جمهوری اسلامی تحمیل کرده‌اند که بر اقتصاد ایران به شدت اثر منفی داشته است.

روسیه، همسایه و از حامیان اصلی حکومت جمهوری اسلامی، همواره در کنار چین تنها از تحریم‌های سازمان ملل حمایت کرده و بارها از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا انتقاد کرده است.

انتقاد شدیداللحن روسیه در روز دوشنبه گذشته نیز در همین راستاست: روسیه معتقد است که تحریم‌های یک‌جانبه به تلاش‌های دیپلماتیک برای کنار آمدن با تهران لطمه خواهد زد.

ماریا زاکارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در بیانیه روز دوشنبه تاکید کرده است که کشورش با تلاش‌های آمریکا برای «بسط دادن قوانین خود به سراسر جهان» مخالف است.

این مقام وزارت خارجه روسیه تا آنجا پیش رفته است که ضمن ابراز مخالفت با این گونه تحریم‌های آمریکا روشی را که آمریکا در برابر «شرکت‌ها و بانک‌های دیگر کشورها» در پیش گرفته «اخاذی آشکار» خوانده است.

بر اساس تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه تهران، شرکت‌های خارجی در موقعیتی قرار می‌گیرند که مجبورند میان معامله با ایران و معامله با شرکت‌های آمریکا یکی را انتخاب کنند.

در همین زمینه سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داده است: «در صورتی که شرکت‌های روسی که بر اساس قوانین روسیه با طرف‌های ایرانی کار می‌کنند از محدودیت‌های آمریکا آسیب ببینند، روابط دوجانبه ما نیز جدا آسیب خواهد دید.»

در حال حاضر بر اساس آمارهای موجود تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران صاردات نفت ایران را به نصف کاهش داده است، کاهشی که روزانه تا ۱۳۰ میلیون دلار برای ایران ضرر به دنبال دارد.
XS
SM
MD
LG