لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

در تولید نفت، عراق در ماه ژوئیه نیز از ایران پیشی گرفت


نفتکش‌ها در بندر بصره عراق.
نفتکش‌ها در بندر بصره عراق.
آماری که روز جمعه، ۲۰ مرداد، توسط آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شد نشان می‌دهد که تولید نفت عراق با عبور از مرز سه میلیون بشکه در روز در ماه ژوئیه، از تولید نفت ایران در این ماه پیشی گرفته‌ است.

جزئیات این آمار که در همین روز در شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز منتشر شد نشانگر آن است که تولید نفت ایران که در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۱۱ برابر با ۳٫۶ میلیون بشکه در روز بود، طی ماه گذشته، ژوئیه ۲۰۱۲، به ۲٫۹ میلیون بشکه در روز سقوط کرده‌ است.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی یادآور می‌شود در حالی که عراق در ماه ژوئیه توانسته‌ است با افتتاح یک پایانه جدید نفتی در آب‌های خلیج فارس تولید خود را به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به میانگین تولید در سال ۲۰۱۱ افزایش دهد، ایران طی همین ماه به خاطر تحریم‌های غرب با افت شدید تولید مواجه شده‌ است.

در این گزارش آمده‌ است که کشور عراق هم‌اینک از بابت افزایش تولید نفت، سالانه به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد بیشتر دست می‌یابد که بخش اعظم آن به صندوق مالی دولت عراق وارد می‌شود.

بنا بر این گزارش، عراق قصد دارد در آینده تولید نفت خود را به یازده میلیون بشکه در روز برساند که این رقم تقریباً برابر با تولید کنونی روسیه و یک میلیون بشکه در روز بیشتر از تولید عربستان سعودی خواهد بود.

در همین حال شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش روز جمعه خود در مورد تولید نفت ایران یادآور می‌شود که حتی اگر تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود پیچیدگی ساختاری قوانین مربوط به صادرات نفت و همچنین مقررات تحریمی به گونه‌ای است که اقدام کشورها به واردات دوباره نفت از ایران به «مدت زمان زیادی» نیاز خواهد داشت.

در گزارش سی‌ان‌ان همچنین به آسیبی که بسته شدن چاه‌های نفتی ایران به تأسیسات این چاه‌ها می‌زند اشاره شده و این که در صورت لغو احتمالی تحریم‌ها، ترمیم آسیب‌های وارده به میادین بیکارمانده نفتی نیز مدت زمان زیادی را به خود اختصاص خواهد داد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نیز ماه گذشته در گزارش ماهانه خود از سبقت گرفتن تولید نفت عراق نسبت به ایران در ماه ژوئن خبر داده‌ بود.

بنا بر آمار یادشده تولید نفت ایران در ماه ژوئن نیز به زیر سه میلیون بشکه در روز رسید و در همان ماه عراق موفق شد تولید نفت خود را به رقم دو میلیون و ۹۸۴ هزار بشکه در روز برساند.

گزارش‌های اوپک همچنین حاکی است که دیگر رقبای اصلی ایران در اوپک، یعنی عربستان، کویت و امارات متحده عربی نیز هم‌اینک تولیدات نفت خود را افزایش داده‌اند؛ جمهوری اسلامی این سه کشور را «بزرگ‌ترین متخلفان اوپک» نامیده و می‌گوید که افزایش «بی‌رویه» در تولید این کشورها باعث کاهش بهای نفت شده‌ است.
XS
SM
MD
LG