لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

نماینده مجلس: با بیمه نفت‌کش‌ها توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم


ناصر سودانی
ناصر سودانی
ناصر سودانی، نائب رئيس کميسيون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت برای بيمه نفت کش‌ها اعتباراتی را اختصاص داده است که از اين طريق توانستيم تا حدود زيادی تحريم‌ها را دور بزنيم.

آقای سودانی در گفتگویی با ایلنا که جمعه ۱۳ مرداد ماه منتشر شد، با اشاره به مسئله بيمه نفت کش‌ها توسط جمهوری اسلامی ایران گفت: «دولت در اين خصوص اعتباراتی را اختصاص داده است که از اين طريق توانستيم تا حدود زيادی تحريم‌ها را دور بزنيم.»

رویترز در اواخر تیر ماه، در گزارشی نوشت «ایران راه‌هایی برای دور زدن تحریم پوشش بیمه شرکت‌های غربی برای نفتکش‌های حامل نفت خود یافته است.»

عدم پوشش بیمه نفتکش، به تازگی در کنار قطع واردات نفت ایران توسط اتحادیه اروپا، صادرات نفت خام ایران به مشتریان اصلی خود، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی را دچار اختلال کرده است.

این نماینده مجلس افزود: «متاسفانه با شروع تحريم‌ها شرکت‌های بيمه با کشورمان قطع همکاری کردند بنابراين توانستيم با تخصيص اعتباراتی خودمان از عهده اين کار برآييم و اين ذهنيت که خللی در صادرات نفت ممکن است ايجاد شود را از بين ببريم.»

در پی اعمال تحریم بیمه‌ای اتحادیه اروپا علیه ایران، شرکت ملی نفت ایران روز شنبه، ۷ مردادماه، از اختصاص اعتبار جدید «چند میلیارد دلاری» برای بیمه نفتکش‌های ایرانی حامل نفت ایران از سوی دولت خبر داد.

محمدعلی خطیبی، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، در این روز با اعلام این که «ایران برای حمل نفت خریداران با پوشش کامل بیمه‌ای آمادگی کامل دارد» به روزنامه «ایران» گفت که «تعهداتی که بیمه‌های ایرانی در خصوص نفتکش‌ها متقبل می‌شوند، هیچ‌گونه تفاوتی با بیمه‌های غربی ندارد».

در همین زمینه خبرگزاری فارس نیز از قول «یک مقام آگاه در صنعت بیمه» بدون ذکر نام وی، نوشت که اعتبار جدید چند میلیارد دلاری مصوب دولت برای بیمه نفتکش‌های ایرانی در اختیار بیمه مرکزی می‌گیرد و تاکنون ۱۰ درصد آن نیز پرداخت شده‌ است.

اتحادیه اروپا از روز ۱۱ تیرماه تحریم‌های نفتی و بیمه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مرحله اجرا درآورد که بر اساس آن شرکت‌های بیمه اروپایی از بیمه کردن نفتکش‌های حامل نفت ایران و همچنین تجهیزات حمل و نقل نفت و فرآورده‌های پتروشیمی ایران نیز منع شدند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران تاکنون با رد اين در خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

در همين زمينه، تاکنون آمريکا و اتحاديه اروپا نيز تحريم های يکجانبه ای را عليه ايران اعمال کرده اند.

کشورهای غربی می گويند، ايران در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح هسته ای است. ايران با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ای را با اهداف صلح آميز و برای توليد برق دنبال می کند.
XS
SM
MD
LG