لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

درخواست ۱۴ نماينده کنگره آمريکا برای تسهيل ارسال کمک به زلزله زدگان ايران


دنيس کوسينيچ، از اعضای مجلس نمايندگان آمريکا، به همراه سیزده عضو دیگر کنگره اين کشور در نامه ای به باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، ضمن ابراز نگرانی از موانع احتمالی بر سر راه ارسال کمک ها به زلزله زدگان ايران از وی خواسته اند يک مجوز کلی برای تسهیل ارسال کمک های انساندوستانه به قربانيان زلزله آذربايجان شرقی صادر کند.

در دو زمين‌لرزه شديد عصر روز شنبه، ۲۱ مرداد، در شهرهای اهر و ورزقان در استان آذربايجان شرقی بيش از ۳۰۰ تن کشته شده و هزاران تن مجروح شدند.

در بخشی از اين نامه که يک نسخه از آن را راديو فردا دريافت کرده، آمده است: طبق تحريم های فعلی آمريکا عليه ايران، نهاد ها و سازمان های کمک رسانی موظفند برای ارائه کمک های انساندوستانه به ايران از دولت مجوز اخذ کنند.

در اين نامه همچنين به اقدام جرج بوش ،رييس جمهوری سابق آمريکا اشاره شده است که در سال ۲۰۰۳ و در واکنش به زلزله بم در استان کرمان چنين مجوزی را صادر کرد.

در ادامه امضا کنندگان اين نامه گفته اند: گزارش ها حاکی است برخی از بانک ها و شرکت های دارويی به دليل تحريم های موجود تمايلی به همکاری در اين زمينه ندارند. هرچند تحريم های فعلی کمک های انساندوستانه را در بر نمی گيرند.

امضاءکنندگان در ادامه گفته اند: وقفه کنونی در مذاکرات با دولت ايران، نبايد باعث مانعی بر سر راه کمک های انسان دوستانه به مردم ايران شود.

علاوه بر اين نمايندگان کنگره پيشتر برخی نهادهای مرتبط با جامعه ايرانيان در آمريکا در مورد تاثير تحريم ها بر ارائه کمک شهروندان آمريکا به زلزله زدگان ابراز نگرانی کرده بودند.

پس از آنکه روز دوشنبه ويکتوريا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت که شهروندان اين کشور می‌توانند بدون اخذ مجوز برای کمک به زلزله زدگان مواد غذايی و دارو ارسال کنند، ائتلافی از گروه‌های ايرانی آمريکايی در نامه ای خطاب به دفتر کنترل سرمايه های خارجی (OFAC) خواستار اقدام فوری اين دفتر برای کمک به زلزله‌زدگان در ايران شدند.

اين هشت گروه از جمله، شورای ملی ايرانيان آمريکايی‌ها، اتحاد برای ايران، هوار (از گروه‌های مخالف جنگ و تحريم)‌ و بنياد کودک، در اين نامه از اين دفتر تحت نظارت وزارت خزانه‌داری آمريکا خواسته‌اند تا روند اعطای مجوز به سازمان‌های فعال در زمينه کمک به زلزله‌زدگان تسريع شود. آنها همچنين از (OFAC) خواسته‌اند تا راهنمای مؤسسات مالی داخلی و خارجی در آمريکا باشد تا نقل و انتقالات مالی مردمی که می‌خواهند از آمريکا به زلزله‌زدگان کمک کنند را تسهيل کند.

در همین حال دفتر کنترل سرمايه های خارجی وزارت خزانه داری آمريکا اعلام کرده که آماده کمک در اين زمينه است. اين دفتر در اطلاعيه‌ای که برای روشن شدن، نحوه خدماتش ارائه داده، اعلام کرده که به غير از مواد غذايی و دارو که در چنين زمانی، از قوانين تحريم معاف می شوند، برای فرستادن پول، که جنبه خيريه دارد،‌نياز به مجوز است که اين دفتر در شرايط اضطراری کنونی برای بررسی مجوز، اولويت را به اين درخواست کنندگان خواهد داد.

اما همچنان يکی از مواردی که ائتلاف ايرانی آمريکايی ها خواستار آن هستند پاسخ داده نشده است. پيمان رئوفی، رئيس بنياد کودک، يکی از بنيادهای امضاکننده نامه به (OFAC) به راديو فردا می‌گويد که آنها از دولت باراک اوباما می‌خواهند تا همانند جورج بوش در سال ۲۰۰۳ و وقوع زلزله بم، حکمی صادر کند تا رساندن کمک‌ها به ايران به‌طور کلی تسهيل شود.
XS
SM
MD
LG