لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

انتقاد ایالات متحده از تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های ایران


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
در ادامه اعتراض‌ها به توقف پذيرش دختران در ۷۷ رشته تحصيلی دانشگاهی در ایران، وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز این اقدام را موجب «عقب‌گرد» زنان در ایران دانست و خواستار حفظ حقوق زنان ایرانی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی شد.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه، ۳۱ شهریورماه، منتشر شد، با تأکید بر برتری شمار زنان دانشجو در ایران بر مردان «برای بیش از ۱۰ سال» تأکید کرد که عدم پذیرش زنان در ۷۷ رشته دانشگاهی مهم موجب «عقب‌گرد قابل توجه» زنان شده و امکانات زنان برای یافتن شغل را محدود می‌کند.

خانم نولند با اشاره به اظهارات «روسای برخی از دانشگاه‌ها» در ایران مبنی بر «ماهیت مردانه» برخی رشته‌ها اعلام کرد که این گونه اظهارات ضمن تضعیف تلاش‌های زنان ایران برای رقم زدن آزادانه آینده خود، پتانسیل نیروی کار ایران را کاهش می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری خانه ملت، در سال جاری «۳۶ دانشگاه کشور ظرفيت پذيرش دختران را در برخی از رشته‌های دانشگاهی در دفترچه انتخاب رشته سال ۹۱ حذف کرده‌اند» و گزارش‌ها حاکی است این حذف بیشتر در حوزه رشته‌های فنی و مهندسی صورت گرفته است.

این در حالی است که دانشجونيوز، وب‌سايت خبری دانشجويان ايران، اواسط مردادماه اعلام کرده است که در سال تحصيلی جديد نه «۳۶ دانشگاه»، بلکه «بيش از ۶۰ دانشگاه ايران» در بعضی از رشته‌ها داوطلبان را به صورت تک‌جنسيتی خواهند پذیرفت.

طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها از سال ۱۳۸۸ رسانه‌ای شد، اما اواسط تیرماه سال ۹۰ محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای خطاب به وزرای علوم و بهداشت طرح تفکیک جنسیتی را «سطحی و غیرعالمانه» خواند و خواستار توقف اجرای آن شد که به دنبال آن وزیر علوم اعلام کرد که تفکیک جنسیتی به دلیل مخالفت آقای احمدی‌نژاد با روش اجرا متوقف می‌شود.

با این‌ حال گزارش‌ها حکایت از اجرایی شدن این طرح دارد، اقدامی که موجی از اعتراض‌ها را تاکنون به همراه داشته است.

بيش از ۱۸۰ نفر از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت خردادماه سال جاری در نامه‌ای به رئيس اين دانشگاه خواستار بازنگری در محدوديت‌های ايجاد شده برای پذيرش دانشجويان دختر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال جاری شدند و دانشجويان رشته زمين‌شناسی دانشگاه بوعلی سينای همدان هم با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی اين دانشگاه نسبت به اعمال طرح تفکيک جنسيتی در اين دانشگاه اعتراض کردند.

شيرين عبادی، برنده جايزه نوبل صلح، نیز در نامه‌ای که ۲۸ مردادماه در چندین وب‌سایت‌ منتشر شد، توقف پذیرش دختران در ۷۷ رشته دانشگاهی را سبب کاهش درصد دختران دانشجو از «۶۵ درصد به ۵۰ درصد» دانست و گفت: «حکومت ايران می‌کوشد زنان را به درون خانه بازگرداند.»

وزارت خارجه ایالات متحده نیز در بیانیه اخیر خود خواستار حفاظت از حقوق زنان ایران از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی شده و درخواست کرده است تا جمهوری اسلامی به قوانین ایران و قوانین بین‌المللی در راستای جلوگیری از تبعیض پای‌بند باشد.
XS
SM
MD
LG