لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

محمد ملکی به سران عدم تعهد: با زندانیان سیاسی و مدنی ایران دیدار کنید


محمد ملکی، نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب اسلامی
محمد ملکی، نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب اسلامی
اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در نامه‌ای به سران اجلاس عدم تعهد، حکومت ایران را «فاشیستی- مذهبی» خوانده و از سران این اجلاس خواسته است تا در مدتی که در ایران هستند با زندانیان سیاسی و مدنی دیدار کنند.

به گزارش وب‌سایت‌های خبری ایران، محمد ملکی، روز جمعه،‌ سوم شهریورماه، در نامه‌ای خطاب به سران شرکت‌کننده در اجلاس عدم تعهد در تهران نوشت: «اکنون پای به سرزمینی نهاده‌اید که این روزها به علت بی‌کفایتی زمامدارانش، مردم در شرایط بسیار دردناکی به سر می‌برند... در مدت بیش از سی‌سال، حکومتگران دست به اعمال ضد بشری زده‌اند، از جمله کشتار ده‌ها هزار مرد و زن دگراندیش که جز آزادی و عدالت چیز دیگری را طلب نمی‌کردند.»

وی در این نامه که رونوشت آن به سازمان ملل و دبیرخانه اجلاس سران کشورهای عدم تعهد ارسال شده، «کشتار چندین هزار زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷» را «به دستور آقای خمینی» و همچنین «کشتار مردم در تظاهرات مسالمت‌آمیز در اعتراض به تقلب در انتخابات سال ۱۳۸۸» را از نمونه‌های «اعمال ضدبشری» جمهوری اسلامی برشمرده است.

محمد ملکی که پس از انقلاب بارها دستگیر شده و سال‌ها در زندان‌ محبوس بوده در ادامه حکومت ایران را حکومتی «فاشیستی- مذهبی» خوانده و آورده است: «از شما استدعا دارم که به زندان‌های سیاسی ایران... سر بزنید و با وکلای دادگستری، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و مدنی که در این زندان‌ها در بدترین شرایط هستند ملاقات کنید تا بر شما معلوم گردد رفتار حکومتی که از شما دعوت به حضور در ایران نموده با دگراندیشان و منتقدانش چگونه است.»

در عین حال سفیران سبز امید که خود را «شورایی از نمایندگان تشکل‌های وفادار به جنبش سبز در خارج از ایران» معرفی می‌کنند، نیز سوم شهریورماه در نامه‌ای از محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، خواسته‌اند تا در سفر خود به ایران و دیدار با حاکمان ایران، از حال رهبران جنبش سبز جویا شود.

در این نامه آمده است: «امیدواریم اکنون که به عنوان رئیس جمهور برآمده از یک قیام مردمی به کشور ما سفر می‌کنید، در دیدارهای خود با حاکمان کشورمان از وضعیت رهبران جنبش سبز که بعد از درخواست راهپیمایی برای اعلام همبستگی با مردم مصر و تونس در حصر به سر می‌برند، سوال کنید.»

اواسط مردادماه اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، نیز از سران کشورهای عدم‌تعهد درخواست کرده بود تا در جریان سفر به ایران با میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد دیدار کنند.

جلسه اصلی سران جنبش عدم تعهد نهم و دهم شهریورماه در تهران برگزار می‌شود و، به گفته سخنگوی این نشست، «۱۰۵ کشور»‌ در این نشست شرکت خواهند کرد. محمد مرسی و بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، از جمله افرادی هستند که قرار است در این نشست حضور داشته باشند.
XS
SM
MD
LG