لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

مفقود شدن «صد تن» بر اثر غرق شدن قایق پناهجویان در اقیانوس هند


دو روز پس از غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان در آب‌های اندونزی با حدود ۱۵۰ مسافر، نیروهای امداد موفق به نجات ۵۴ تن شده‌اند و امید چندانی برای نجات حدود صد پناهجو مفقود دیگر وجود ندارد.

هنوز از ملیت پناهجویان قربانی و نجات‌یافته گزارشی مخابره نشده است.

این پناهجویان قصد داشتند به صورت غیرقانونی خود را به جزیره کریسمس در استرالیا برسانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کشتی، روز چهارشنبه، با ۱۵۰ پناهجو از اندونزی به راه افتاد و بنا بر اعلام مرکز ایمنی دریایی استرالیا، همان‌ روز در آب‌های اقیانوس هند، در فاصله بین جاوه و سوماترا و در حالی که حدود ۱۳ کیلومتر از ساحل جاوه و بیش از ۳۵۰ کیلومتر با جزیره کریسمس فاصله داشت غرق شد.

این خبرگزاری می‌افزاید ابتدا نیروهای امداد اندونزی به منطقه اعزام شده، اما موفق به نجات هیچ‌یک از افراد مفقود نشدند و پس از آن که نیروهای امداد استرالیا وارد عمل شدند، نخستین افراد، حدود ۲۴ ساعت پس از غرق شدن کشتی، توسط نیروهای امداد استرالیایی و در فاصله ۶۴ کیلومتر از سواحل جاوه، نجات پیدا کردند.

تا این لحظه نیروهای امداد موفق به نجات ۵۴ تن شده‌اند، که به گفته مرکز ایمنی دریایی استرالیا، این افراد احتمالا به جاوه فرستاده خواهند شد و در آن‌جا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار خواهند گرفت.

عملیات برای نجات حدود صد تن دیگر که در میان آنها تعدادی زن و کودک نیز وجود دارد، همچنان ادامه دارد و این در حالی است که امید برای نجات این افراد رو به کمرنگ شدن است.

به گفته روزنامه «مورنینگ هرالد» سیدنی، ساز و کار لازم برای اعزام این پناهجویان توسط این قایق، توسط یک قاچاقچی انسان ۲۵ ساله اهل پاکستان صورت گرفته است.

ناخدای یکی از کشتی‌هایی که از سوی استرالیا برای نجات اعزام شده بود، به این روزنامه گفته است که به گفته افراد نجات یافته، موتور قایق غرق شده در میانه راه دچار اشکال شده و به دنبال آن دستگاهی که آب را از درون قایق به بیرون هدایت می‌کرده نیز از کار افتاده که در نهایت به غرق شدن این قایق منجر شده است.

در سال‌های اخیر، شمار فزاینده‌ای از پناهجویان ایرانی، افغان، عراقی و سریلانکایی می‌کوشند با قایق از مسیر اندونزی یا سریلانکا خود را به طور غیرقانونی به استرالیا برسانند که در مواردی در میانه راه دچار سانحه می‌شوند.

آن‌گونه که خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است، در سال ۲۰۱۲ میلادی، بیش از ۳۰۰ پناهجو در مسیر آبی به سمت استرالیا جان باخته‌اند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، از جمله در تیرماه سال جاری حدود ۱۱۰ تن در این مسیر غرق شده‌اند.

اواخر آذرماه سال ۹۰ نیز غرق شدن یک قایق در این مسیر که بنابر گزارش‌ها بیشتر مسافران آن ایرانی و افغان بودند، به مرگ حدود ۲۰۰ تن انجامید.

یک سال پیش از آن نیز یک قایق حامل پناهجویان، از جمله شماری پناهجوی ایرانی، که عازم جزیره کریسمس بود، غرق شد که به دنبال آن، حدود ۵۰ تن کشته شدند.

استرالیا در چند وقت اخیر مدام سیاست‌های اعطای پناهندگی را دشوارتر کرده است.

اما علی‌رغم این سیاست‌های دشوار، به گزارش الجزیره، در سال جاری، نزدیک به ۹ هزار پناهجو، و اکثرا از مسیر اندونزی خود را به استرالیا رسانده‌اند.
XS
SM
MD
LG