لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

آژانس بین‌المللی انرژی: صادرات نفت ایران با رشد موقت همراه است


آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید صادرات نفت ایران در چند وقت اخیر شاهد رشد بوده است، اما در عین حال تأکید می‌کند که با توجه به تحریم‌های جدیدی که علیه ایران در راه است، به نظر می‌رسد این رشد، موقت باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی، روز چهارشنبه،‌ ۲۲ شهریورماه، اعلام کرد که اگرچه استخراج نفت در ایران در ماه‌های اخیر رو به کاهش داشته، صادرات نفت خام در ماه اوت با رشد همراه بوده است.

این سازمان بین‌المللی توضیح داده است که در ماه اوت، تولید نفت در ایران با کاهش روزانه «۵۰ هزار بشکه» نسبت به ماه ژوئیه، به «۲.۸۵ میلیون بشکه در روز» رسیده است، میزانی که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، «۶۴۰ هزار بشکه» پایین‌تر بود.

با این‌ حال آژانس بین‌المللی انرژی می‌افزاید، علی‌رغم کاهش استخراج نفت، صادرات نفت ایران در ماه اوت نسبت به ماه ژوئیه افزایش داشته و از صادرات روزانه «۹۳۰ هزار بشکه» در ماه ژوئیه به «۱.۱ میلیون بشکه» در روز در ماه اوت رسیده است.

به گفته این آژانس، در ماه اوت ترکیه واردات نفت خود از ایران را از «۱۵۰ هزار بشکه در روز» به روزانه «۲۰۰ هزار بشکه» افزایش داد.

در عین حال مالزی نیز میزان صادارت نفتی خود از ایران را از «صد هزار بشکه در روز» به «۱۳۰ هزار بشکه در روز» رسانده است و این در حالی است که ژاپن و هند نیز با به کارگیری بیمه‌های دولتی محموله‌های نفتی خود را از ایران وارد می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی تأکید می‌کند با توجه به این که چین، کره جنوبی و هند در میان کشورهایی هستند که انتظار می‌رود واردات نفتی خود از ایران را در ماه سپتامبر افزایش دهند، به نظر می‌رسد صادرات نفت خام ایران در ماه سپتامبر نیز روند رو به رشدی را دنبال کند.

این آژانس با این‌ حال تأکید می‌کند که با توجه به تحریم‌های گسترده‌تری که علیه ایران در راه است، به نظر می‌رسد رشد صادرات نفتی در ایران موقت باشد.

در حال حاضر آمریکا و اتحادیه اروپا به دنبال وضع تحریم‌های سخت‌تر علیه جمهوری اسلامی هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حال حاضر ایالات متحده همچنین نظارت بر رفت و آمدهای تانکرهای ایرانی با پرچم‌ کشورهای دیگر را افزایش داده است.

در همین زمینه در چند وقت اخیر تانزانیا و سیرالئون ثبت مجموعا «حدود ۴۵ نفتکش» ایرانی را لغو کردند.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دارای بعد نظامی است و با اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران، قصد دارد تهران را به پاسخگویی در این زمینه وادارد.

جمهوری اسلامی در مقابل همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده و گفته است که تحریم‌ها مانع از پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای در ایران نمی‌شود.
XS
SM
MD
LG