لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

ادامه اعتراض‌ها در کشورهای اسلامی؛ سفارت آمریکا در تونس به آتش کشیده شد


 قاهره روز جمعه
قاهره روز جمعه
اعتراض‌های خیابانی در شماری از کشورهای عربی در اعتراض به فیلمی که در آن به پیامبر اسلام توهین شده، ادامه دارد و در شماری از این کشور‌ها سفارتخانه‌های خارجی مورد حمله قرار گرفت.

تونس

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در تونس با وجود تدابیر شدید امنیتی، شماری از معترضان موفق شدند با رسیدن به ساختمان سفارت، شیشه‌های آن را شکسته و باعث آتش سوزی بزرگی در ساختمان آن شوند.

این در حالی است که تدابیر شدید امنیتی در اطراف محوطه ساختمان سفارت آمریکا در منطقه البحریه در شمال پایتخت تونس برقرار بود. ده‌ها خودروی نظامی هم برای مقابله با حمله معترضان در اطراف سفارتخانه مستقر شده بودند.

شماری از معترضان اما پس از نماز جمله با حرکت به سوی سفارت آمریکا، با نیروهای امنیتی درگیر شدند. شلیک گاز اشک‌آور توسط نیروهای امنیتی نتوانست معترضان را به طور کامل به عقب براند و سرانجام شماری از آنها توانستند خود را به ساختمان سفارتخانه برسانند.

خبرگزاری دولتی تونس گزارش داده است، واحد مبارزه با تروریسم در تونس موفق شد سفیر آمریکا را از ساختمان سفارتخانه خارج کند. نیروهای امنیتی تونس حدود ۱۰۰ تن از معترضان را مقابل سفارتخانه آمریکا دستگیر کردند. شماری از معترضان نیز به سمت مدرسه آمریکایی در تونس رفتند و آن را به آتش کشیدند.

سودان

به گزارش رویترز در خارطوم پایتخت سودان نیز وضعیت مشابهی حاکم بود. معترضان پس از نماز جمعه به سمت چند سفارتخانه یورش بردند. نخست به سفارت بریتانیا حمله کردند و پس از آن به سمت سفارت آلمان رفتند. آنها توانستند وارد محوطه سفارتخانه شوند، ورودی آن را به آتش بکشند و پس از پایین کشیدن پرچم آلمان، پرچم «القاعده» را جایگزین آن کنند.

هزاران تن از معترضان در خارطوم به سفارت آمریکا را نیز محاصره کردند. نیروهای پلیس با اینکه از ساعت‌های اولیه صبح حضوری گسترده در محل داشتند، با شلیک گسترده گاز اشک‌آور، مانع از رسیدن آنها به ساختمان سفارتخانه شدند. گزارش‌هایی از موفق شدن شماری از معترضان به رسیدن به ساختمان سفارتخانه منتشر شده است. شبکه‌های خبری العربیه و المنار گزارش داده‌اند که سه تن از معترضان در اطراف محل سفارت توسط خودروهای پلیس زیر گرفته شده و کشته شدند.

وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای با تایید حمله به سفارت خانه خود در خارطوم، از سلامت تمام کارکنان سفارتخانه خبر داد.

وزارت امور خارجه آلمان با محکوم کردن اهانت به دین اسلام، خشونت را راه حل مناسبی برای پاسخ به این اهانت ندانست.

مصر

در قاهره برای درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان در اطراف سفارتخانه آمریکا ادامه یافت. معترضان که سعی می‌کنند به سفارت آمریکا برسند، اقدام به پرتاب سنگ و ککتل مولوتوف به سمت نیروهای پلیس کردند. در ساعاتی درگیری‌ها میان نیروهای پلیس و معترضان شدت گرفته که تا کنون ده‌ها زخمی در پی داشته است.

گروه اخوان المسلمین که روز چهارشنبه دعوت به تظاهرات مسالمت‌آمیز در اعتراض به فیلم اهانت کننده به پیامبر اسلام پس از نماز جمعه کرده بود، دعوت خود را به دلیل وخامت اوضاع پس گرفت.

عمرو دراج مسئول کمیته روابط خارجی در حزب آزادی و عدالت، بازوی سیاسی گروه اخوان المسلمین، در مصاحبه با خبرگزاری او ان اِی تاکید کرده که معترضان در اطراف سفارت، وابسته به هیچکدام از گروه‌های اسلامگرای مصری نیستند. او گفت که آنها وابسته به «جریان سوم» هستند و احتمالا بقایای نظام حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین مصر در پس این ماجرا باشند.

لبنان

در شهر طرابلس واقع در شمار لبنان ده‌ها تن از معترضان پس از نماز جمعه به خیابان‌ها سرازیر شدند. آنها یکی از شعبه‌های رستوران زنجیره‌ای کی اف سی را که آمریکایی است، به آتش کشیدند.

به گزارش شبکه‌های خبری لبنان، درگیری این تظاهر کنندگان با نیروهای امنیتی، یک کشته و تعدادی زخمی برجای گذاشت.

یمن

در صنعا پایتخت یمن نیروهای امنیتی حضوری گسترده در اطراف سفارتخانه آمریکا داشتند و مانع از نزدیک شدن معترضان به ساختمان شدند. نیروهای امنیتی در جریان درگیری با معترضان اقدام به شلیک تیر هوایی و گاز اشک‌اور کردند.

روز پنجشنبه در نتیجه حمله معترضان به سفارت آمریکا در صنعا، چهار تن کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده بودند. عبد ربه منصور الهادی رئیس جمهوری یمن ضمن معذرت خواهی از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، دستور تشکیل کمیته‌ای برای تحقیق در این حادثه داده بود.

اردن

در امان پایتخت اردن نیز ده‌ها تن به دعوت جریان سلفی جهادی پس از نماز جمعه تظاهرات کرده و در خیابان‌های اطراف سفارتخانه آمریکا تجمع کردند.

مراکش

در مراکش نیز هزارن نفر از معترضان در اعتراض به فیلم اهانت کننده به پیامبر تظاهرات کردند.
XS
SM
MD
LG