لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

آمريکا ۱۱۷ هواپيمای ايرانی را در فهرست تحريم ها قرار داد


دولت باراک اوباما ۱۱۷ هواپيمای ايرانی را به اتهام حمل و نقل سلاح و تجهيزات نظامی برای رژيم بشار اسد در سوريه در فهرست تحريم های خود قرار داد. وزارت خزانه داری آمريکا مشخصات برخی از اين هواپيماها را منتشر کرده است.

وزارت امور خزانه داری آمريکا روز چهارشنبه، ۲۹ شهریورماه، اعلام کرد که اين هواپيماها متعلق به شرکت های «ايران اير»، «ماهان اير» و «ياس اير» هستند که با استفاده از آنها، سلاح ها و نيروهای ايرانی تحت پوشش «کمک های انساندوستانه» به سوريه فرستاده می شوند.

گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس حاکی است که شرکت های هواپيمايی ياد شده در حال حاضر تحت تحريم های آمريکا قرار دارند و شرکت های آمريکايی نمی توانند با آنها معامله کنند و دارايی های آنها در خاک آمريکا نيز ضبط شده اند.

اين گزارش حاکی است که در تحريم جديد، هر يک از هواپيماهای ايرانی به طور جداگانه مورد اشاره قرار گرفته اند تا به دولت عراق فشار وارد آيد که اجازه ندهد تا اين هواپيماها از حريم هوايی این کشور برای ارسال تجهيزات نظامی به سوريه استفاده کنند.

مقام های آمريکايی اوايل ماه سپتامبر اعلام کردند که از عراق خواسته اند تا درباره عبور هواپيماهای ايرانی از فضای اين کشور که متهم به ارسال سلاح برای رژيم سوريه هستند، توضيح دهد.

بغداد می گويد که اجازه نداده است تا از فضای هوايی عراق به این منظور استفاده شود. اما خبرگزاری رويترز خبر داده که بر اساس يک گزارش امنيتی که به دست آن رسيده است، سلاح های ايرانی از طريق دالان هوايی عراق و در حجم بسيار زيادی به سوريه فرستاده شده است.

اين گزارش امنيتی می افزايد که ارسال محموله ها از طريق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

مشخصات هواپيماهای تحريم شده

در گزارش امنيتی ياد شده که ديپلمات های غربی بر اعتبار و صحت آن تاييد گذاشته اند مشخصات هواپيماهای مورد تحريم آمريکا فاش شده است.

در اين گزارش، دو فروند هواپيمای بوئينگ ۷۴۷ «ایران ایر» که در ارسال تجهيزات نظامی از ايران به سوريه فعال هستند ثبت شده اند که شماره يکی از آنها، «EP-ICD» است. هواپيمای «ماهان اير» با شماره «EP-MNE» نيز در ميان ۱۱۷ هواپيمای مورد تحريم وزارت امور خزانه داری آمريکا قرار دارد.

يک کميته ناظر بر تحريم های ايران در سازمان ملل نيز شرکت هواپيمايی «ياس اير» را همراه با «ايران اير» در فهرست انتقال دهندگان سلاح برای سوريه معرفی کرده است.

اوايل سال جاری، کميته های ناظر بر تحريم های ايران پيشنهاد کرد که شرکت «ياس اير» به دليل نقض تحريم های سازمان ملل در زمينه منع ارسال سلاح در فهرست های تحريمی قرار گيرد.

وزارت امور خزانه داری آمريکا می گويد که فهرست سياه جديد «کار را برای طرف های ديگر آسان می کند تا اين هواپيماها را رديابی کنند و برای ايران دشوار خواهد شد تا از اين روش های فريبکارانه برای فرار از تحريم ها استفاده کند.»

رويترز به نقل از گزارش امنيتی ياد شده می نويسد که «هواپيماهای ايرانی تقريبا هر روز از طريق فضای عراق به سوريه پرواز می کنند، نيروهای وابسته به سپاه پاسداران و هزاران تن سلاح برای تجهيز نيروهای نظامی ارتش سوريه و همچنين شبه نظاميان را برای مقابله با شورشيان سوری به اين کشور منتقل می کنند.»

اگرچه اتهام های مربوط به اجازه عراق برای عبور هواپيماهای ایران از مسير هوايی اين کشور جديد نيست، ولی گزارش امنيتی ياد شده تصريح می کند که «انتقال محموله های نظامی از سوی ايران بسيار گسترده تر از آن چيزی است که تاکنون علنی شده و بسيار منظم نيز صورت می گيرد.»

خبرگزاری رويترز می نويسد که مقام های عراقی در بغداد و نيويورک در اين زمينه حاضر به اظهار نظر نشده اند.

موضوع انتقال سلاح های ايرانی برای ارتش سوريه روز چهارشنبه پس از آن بار ديگر مطرح شد که سنای آمريکا نشستی را برای شنيدن نقطه نظرات رابرت بيکرافت، سفير جديد آمريکا در عراق، برگزار کرد.

آقای بيکرافت در حال حاضر معاون سفير آمريکا در بغداد است.

جان کری، رييس کميته روابط خارجی سنای آمريکا، از بيکرافت پرسيد که سفارت آمريکا در بغداد چه اقداماتی را انجام داده است تا مقام های عراقی را متقاعد کند که مانع استفاده ايران از فضای هوايی اين کشور برای ارسال سلاح به سوريه شود.

بيکرافت گفت که «من شخصا و به طور مرتب با مقام های سطح بالای عراق درباره اين موضوع در تماس هستم.»

وی افزود: مقام های آمريکايی «روشن ساخته اند که اين اقدامات از نظر ما غير قابل قبول است، به اوضاع منطقه و عراق و البته بيش از همه به وضعيت مردم سوريه هيچ کمکی نمی کند.»

روز يکشنبه، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در يک کنفرانس خبری در تهران اذعان کرد که اعضای نيروی قدس وابسته به سپاه در سوريه و لبنان فعال هستند و اعلام کرد: «از زمانی که نيروی قدس تشکيل شده است، هدف اين نيرو حمايت از ملت های مظلوم و بويژه مسلمانان بوده است. تعدادی از نيروهای قدس نيز در سوريه و لبنان حضور دارند.»

وی همچنين گفت که اگر سوريه مورد حمله نظامی قرار گيرد ايران شرايط را بررسی و احتمالا از اين کشور دفاع خواهد کرد.

واشينگتن همچنين روز چهارشنبه تحريم هايی را عليه يک بخش نظامی سوريه، يک مدير مرکز تحقيقات نظامی اين کشور و يک صادرکننده سلاح متعلق به بلاروس اعمال کرده است.
XS
SM
MD
LG