لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

کارزار سپاه برای ایجاد «جو ارعاب و وحشت علیه روزنامه‌ها»


گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای، توقیف روزنامه شرق و بازداشت مدیرعامل موسسه مطبوعاتی ایران و خبرگزاری ایرنا را محکوم کرد.

روزنامه شرق، نزدیک به اصلاح‌طلبان، روز پنجم مهر ماه، به دلیل انتشار کاریکاتوری تحت نام «چشم‌بندان» توقیف شد.

دلیل توقیف این روزنامه، توهین این کاریکاتور به نیروهای شرکت‌کننده در جنگ هشت ساله عراق و ایران و نیز مردم ایران اعلام شده‌است.

علی‌اکبر جوانفکر نیز که در عین حال، مشاور رئیس جمهور است، روز چهارشنبه برای اجرای حکم شش ماه حبس تعزیری‌اش زندانی شد. او همچنین به سه سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شده‌است.

گزارشگران بدون مرز در توصیف شرایط موجود در ایران از عبارت «جو رعب و وحشت ایجاد شده از سوی رژیم و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران علیه روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران ایران» استفاده کرده‌است.

رضا معینی، مسئول بخش ایران، افغانستان و تاجیکستان گزارشگران بدون مرز، به رادیو فردا می‌گوید: «این مسئله را می‌توان به خوبی در ارتباط با ماجرای توقیف روزنامه شرق و سایر روزنامه‌ها دید. موسسه سپاه پاسداران کارزاری را توسط رسانه‌های خود راه‌اندازی کرده‌است؛ به ویژه خبرگزاری فارس در رأس آن، و این به یک معضل حکومتی تبدیل می‌شود.»

او اضافه می‌کند: «در هیچ کجای دنیا، محافل این گونه و به این سرعت نمی‌توانند چنین اقدامی را برای توقیف یک نشریه انجام دهند.»

گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌اش با اشاره به توقیف روزنامه شرق و نیز بازداشت علی‌اکبر جوانفکر نوشت: «جمهوری اسلامی ایران سرخورده از شکست خود برای سواستفاده از وضعیت جهانی، پس از انتشار فیلم معصومیت مسلمانان و راه‌اندازی کارزاری از نامُدارایی در جهان، اینک حملات خود را متوجه رسانه‌ها و کاریکاتوریست‌های کشور خود کرده‌است.»

در روزهای اخیر پس از انتشار ویدئوی توهین‌آمیز به پیامبر اسلام، اعتراض‌ها و تظاهرات زیادی در کشورهای مختلف از جمله ایران روی داد و در همین ارتباط مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اقدام به فیلترینگ جی‌میل کردند.

گزارشگران بدون مرز با اشاره به حملات گسترده تبلیغاتی علیه روزنامه شرق در روزهای اخیر به خاطر انتشار کاریکاتوری از هادی حیدری، کاریکاتوریست مشهور ایرانی، توقیف این روزنامه را «هشداری دیگر به رسانه‌های ایران» ارزیابی کرد.

ارشاد علیجانی که در گذشته روزنامه‌نگار روزنامه شرق بود، در مورد فشارهایی که روزنامه شرق از زمان انتشار در سال ۱۳۸۲ تاکنون متحمل شده‌است، به رادیو فردا می‌گوید: «این روزنامه زمانی با قطع سهمیه کاغذ و حتی تهدید شرکت‌های توزیع‌کننده مواجه بود و زمانی با حمله‌های متعدد نیروهای امنیتی و بازداشت روزنامه‌نگاران آن. حتی تلاش کردند با پخش شایعاتی چون همکاری روزنامه‌نگاران شاغل در شرق با نهادهای امنیتی و دولتی، چهره این روزنامه را تخریب کنند. همچنین خطوط قرمزی بیشتری نسبت به خطوط قرمزی که برای دیگر رسانه‌ها وجود دارد برای شرق ترسیم کرده بودند.»

توقیف روزنامه شرق چهارمین توقیف این روزنامه به شمار می‌رود.

ارشاد علیجانی می‌افزاید: «طیف‌های مختلف قدرت در جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند هر صدای دیگری را حذف کنند، حال اگر این نگاه دیگر از زاویه دید دیگر، نفوذ بیشتری در جامعه داشته باشد این حساسیت و تلاش برای خفه کردن صدا و نگاه مستقل بیشتر می‌شود. به خصوص طیفی که مخاطب روزنامه شرق بود طبقه متوسط شهری است که بیشترین حساسیت و کنش سیاسی را در ایران دارد.»

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود همچنین دستگیری مشاور رئیس جمهور ایران را نشانه قربانی شدن روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران در جنگ قدرت جناح‌های حاکم دانسته‌است.

رضا معینی در مورد فشارهای جدید به رسانه‌ها در ایران می‌گوید: «روزنامه‌نگاران و رزنامه‌های ایران وابسته به هر جناحی که باشند می‌توانند زندان را تجربه کنند و این مسئله قابل قبولی نیست. جای آقای جوانفکر در زندان نیست، چنان که ۴۳ روزنامه‌نگار زندانی دیگر نیز نباید برای انجام وظایف خود زندانی می‌شدند.»

در این میان، به رغم حمایت‌هایی که از سوی ده‌ها نماینده مجلس، دستگاه‌های دولتی و نظامی و نیز اکثر رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران صورت گرفته‌است در ارتباط با توقیف روزنامه شرق، و بازداشت مهدی رحمانیان، مدیر مسئول آن و نیز احضار هادی حیدری، کاریکاتوریست این روزنامه، شاهد انتقادهایی نیز از سوی مقابل بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ۲۲ تن از کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست‌های مطبوعاتی در بیانیه‌ای با اشاره به سوابق هادی حیدری نوشتند که کاریکاتور او در روزنامه شرق «هرگز و هیچ‌گاه به معنای توهین» نبوده‌است.

همچنین بیش از ۱۷۰ روزنامه‌نگار در بیانیه‌ای با اشاره به آنچه «سوءبرداشت‌ها» از کاریکاتور شرق نامیدند، نوشتند: «منظور روزنامه شرق و کاریکاتوریست این طرح نشان دادن «جهل» است و این‌که عده‌ای در روز روشن در حال بستن چشمان یکدیگرند تا روشنایی آفتاب را نبینند.»

در این میان حسین کچوئیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گفت‌وگو با سایت «الف» متعلق به احمد توکلی گفت هیچ نماد و یا عنصری که بتوان کاریکاتور روزنامه شرق را به زمان جنگ یا تظاهرات علیه فیلم توهین‌آمیز به پیامبر مسلمانان مربوط کرد وجود ندارد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به «الف» گفت برخوردهای صورت گرفته با روزنامه شرق موجه نیست و بی‌تناسب هم هستند.

همچنین به گزارش سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، ۲۵ تن از خانواده‌های کشته‌شدگان جنگ عراق و ایران در نامه‌ای به هادی حیدری، آنچه سوءبرداشت عده‌ای از کاریکاتور او خواندند، رد کردند و نوشتند که این عده در تلاشند با بهانه «توهین به رزمندگان» قلم‌های پویا را به نیام کشند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG