لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

انتقاد گزارشگران بدون مرز از ادامه بازداشت وب نگاران در ایران


سازمان گزارشگران بدون مرز از ادامه بازداشت وب نگاران در ایران انتقاد کرد. در روزهای اخیر سیمین نعمت الهی و محمد سلیمانی نیا از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز با اعلام اين مطلب در بيانيه ای نوشته است که سيمين نعمت‌الهی، همکار سايت مجذوبان نور، متعلق به دراويش گنابادی، روز ٢١ دی ماه در منزلش در تهران از سوی ماموران وزارت اطلاعات به اتهام تبليغ عليه نظام بازداشت شد.

بر اساس اين گزارش، تعدادی ديگر از وب‌نگاران اين سايت در نيمه شهريور ماه سال جاری بازداشت شده بودند که با سپردن وثيقه و يا با کفالت، در روزهای نخست مهر ماه به شکل موقت از زندان شدند.

به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، محمد سليمانی ‌نيا، مدير سايت «يو ۲۴» يا شبکه اجتماعی متخصصان ايرانيان، طراح و ميزبان بسياری از سايت‌های انجمن‌های جامعه مدنی و روشنفکران ايرانی و مترجم، روز ۲۰ دی ماه پس از احضار به دادگاه انقلاب کرج بازداشت شد.

به گفته اين سازمان، اين وب‌نگار پيش از اين بارها از سوی وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجويی قرار گرفته بود.

بر اساس اين گزارش، خانواده محمد سليمانی ‌نيا از دليل بازداشت و محل نگهداری او خبر ندارند.

گزارشگران بدون مرز در بيانيه خود همچنين نگرانی اش را از سرنوشت محمدرضا پورشجری، وبلاگ ‌نويس زندانی،ابراز داشت.

آقای پورشجری از روز ٢١ شهريور سال گذشته ١٣٨٩ در زندان به سر می‌برد.

وی برای نوشته‌های انتشار يافته در وبلاگش، با اتهام توهين به مقدسات و پيامبر اسلام در روز ٣١ آذر سال جاری در دادگاه انقلاب اسلامی کرج محاکمه شد.

گزارشگران بدون مرز به نقل از خانواده وی گفته است که دادگاه بدون حضور وکيل برگزار شد و تنها ۱۵ دقيقه طول کشيد.

اين گزارش می افزايد اتهام توهين به پيامبر اسلام يا امامان شيعه بر اساس ماده ٥۱٣ قانون مجازات اسلامی می‌تواند به صدور حکم اعدام برای متهم بينجامد.

گزارشگران بدون مرز همچنين نگرانی خود را از احتمال تائيد حکم اعدام سعيد ملک‌پور، از سوی ديوان عالی کشور اعلام ‌کرد.

سعيد ملک‌پور، شهروند ايرانی - کانادايی، از سوی قوه قضائيه جمهوری اسلامی ايران به راه‌اندازی سايت‌های پورنوگرافی متهم شده است.

وی در دادگاه به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» و «توهين به اسلام» مجرم شناخته شد.

سعيد ملک‌پور به عنوان برنامه‌نويس اينترنتی کار می‌کرده و نرم‌افزاری را برای ارسال تصاوير به وب‌سايت‌ها طراحی کرده‌ است که به گفته «کمپين آزادی سعيد ملک‌پور»، «بدون اطلاع وی» برای ايجاد وب‌سايت‌های پورنوگرافی استفاده شده‌ است.
XS
SM
MD
LG