لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۲

ایران با ۱۱ فعال سایبر زندانی همچنان در فهرست «دشمنان اینترنت» است


بر اساس ارزیابی سازمان گزارشگران بدون مرز، نام ایران در فهرست ۱۰ کشوری است که دشمن اینترنت به شمار می‌روند و در حال حاضر ۱۱ نفر از فعالان فضای مجازی در ایران در زندان‌ به سر می‌برند.

به نوشته این سازمان جمهوری اسلامی ایران در کنار برمه، چین، کوبا، کره شمالی، ویتنام، عربستان سعودی، سوریه، ترکمنستان و ازبکستان از دشمنان اینترنت به شمار می‌رود که از طریق سرکوب و زندانی کردن فعالان فضای مجازی، گسترش سانسور در اینترنت و ایجاد اختلال و کندی در آن، محیط اینترنت را به شدت کنترل می‌کند.

این گزارش با اشاره به سرکوب فعالان فضای مجازی و همچنین زندانی کردن برخی از آن‌ها، می‌افزاید که در حال حاضر ۱۱ نفر از این فعالان در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

سازمان گزارشگران بدون مرز از میان فعالان فضای مجازی بازداشت شده از جمله از نوید خانجانی، مسئول کمیته دانشجویان بهایی محروم از تحصیل که در بهمن ماه به دوازده سال حبس تعزیری محکوم شد نام می‌برد.

حسین رونقی ملکی، یکی از فعالان حقوق بشر و مسئول کمیته مبارزه با سانسور در ایران نیز که در آذرماه ۱۳۸۸ بازداشت شد، دیگر فعال حوزه مجازی است که در گزارش این سازمان نام وی آمده است.

دادگاه انقلاب اسلامی در مهرماه ۱۳۸۹ برای آقای رونقی ملکی به اتهام «همکاری با گروه ایران پراکسی»، «توهین به رهبری» و «توهین به رئیس جمهور»، در مجموع حکم ۱۵ سال حبس صادر کرده است.

در این گزارش همچنین به سعید ملک‌پور، برنامه‌نویس سایت‌های اینترنتی و وحید اصغری، دانشجوی رشته مهندسی انفورماتیک اشاره شده که از سوی دادگاه انقلاب به اتهام راه‌اندازی سایت‌های «پورنوگرافی» و «ضد اسلامی» به اعدام محکوم شده‌اند.

علاوه بر این، در این گزارش به صدور حکم یک سال حبس تعزیری برای ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار، چندین بار دستگیری و بازجویی نوشین احمدی خراسانی، سردبیر سایت مدرسه فمینیستی، صدور حکم بیش از ۱۹ سال حبس برای حسین درخشان و و همچنین حکم سه سال زندان تعلیقی نوید محبی، وبلاگ‌نویس ۱۸ ساله‌ اشاره شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین بر تشدید سانسور در اینترنت ایران از طریق راه‌اندازی پلیس سایبری تأکید می‌کند.

بحث کنترل فضای مجازی به طور ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ شدت گرفت و در آن زمان نهادی تحت عنوان «ارتش سایبری ایران» که بعدها رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران به طور تلویجی از وابستگی این نهاد به سپاه خبر داد، اقدام به هک کردن سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و حامیان جنبش سبز کرد.

در بهمن‌ماه سال جاری نیز نیروی انتظامی از آغاز به کار رسمی پلیس سایبری در ایران خبر داد.

علاوه بر این، ارزیابی سازمان گزارشگران بدون مرز، کندی سرعت اینترنت در ایران را از دیگر موانع پیش روی کاربران اینترنتی در ایران می‌داند و می‌افزاید که بر اساس آمارهای سازمان سنجش سرعت، ایران در میان ۱۸۵ کشور جهان از نظر سرعت اتصال به اینترنت در رده ۱۷۶ قرار دارد.

بنابر آمار ارائه شده از سوی این سازمان، در ایران بالغ بر دو میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر اینترنتی وجود دارد که علیرغم مشکلات پیش رو، در زمره پرتحرک‌ترین کاربران اینترنتی هستند.
XS
SM
MD
LG