لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

ایران: تحریم های اتحادیه اروپا غیر قانونی و غیر انسانی است


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید تحریم‌های غرب علیه ایران «هیچ دستاوردی برای آنها ندارد.»
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید تحریم‌های غرب علیه ایران «هیچ دستاوردی برای آنها ندارد.»
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۲۵ مهر، در نشست خبری خود تحریم‌های یک‌جانبه اروپا و آمریکا علیه ایران را «اقدامی غیرقانونی، بی‌منطق، غیر انسانی و علیه ملت ایران» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رامین مهمان‌پرست در این نشست خبری با اشاره به این تحریم‌ها گفت: «فکر می‌کنیم اشتباه محاسباتی که این کشورها دنبال می‌کنند، آنها را از رسیدن به یک نتیجهٔ مطلوب دور می‌کند. ما توصیه می‌کنیم که به جای رویکرد اشتباه و اصرار بر لج‌بازی و رفتن به سمت فشارهایی که فقط ملت ایران را منجسم‌تر می‌کند، با یک رویکرد منطقی می‌توانند به گفت‌وگو برگردند.»

وی افزود که «آنها روحیه ملت ایران را نمی‌شناسند، این اقدامات اشتباه است و هیچ دستاوردی برای آنها ندارد. این فشارها غیرمنطقی، غیراصولی و غیرانسانی است.»

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در جلسه‌ای در لوکزامبورگ تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کردند که یک دیپلمات اروپایی در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرد که این تحریم‌ها شامل بخش صادرات گاز ایران، واردات برخی فلزات به ایران، و معاملات بانکی ایران با اروپا می‌شود.

به گفته این دیپلمات، مسدود شدن دارایی‌های ۳۴ نهاد ایرانی و یک فرد مرتبط با برنامه اتمی ایران از دیگر موارد تازه تحریم‌های اروپایی است.

به گفته این دیپلمات، تحریم‌های تازه در بخش‌هایی به غذا و دارو نیز مرتبط می‌شود و دولت‌های اتحادیه اروپا جزئیات این محدودیت‌ها را بعداً به طور رسمی اعلام خواهند کرد.

با این وجود ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، پس از جلسه لوکزامبورگ در مصاحبه‌ای با رادیو فردا گفت که او و متحدانش تلاش داشته‌اند تاثیر تحریم‌ها بر مردم ایران را کمتر کنند و از همین رو به عنوان مثال تحریم‌ها را در «موارد بشردوستانه» اعمال نکرده‌اند.

به گفته او «این تحریم‌ها شامل گستره وسیعى از محدودیت‌هاى تازه، از جمله تحریم کامل بانک مرکزى ایران مى‌شود.» به اعتقاد آقاى هیگ، «اعمال این تحریم‌ها از نظر اتحادیه اروپا ضرورى بود؛ چرا که مذاکرات [در مورد برنامه هسته ای] با ایران هنوز نتوانسته به نتیجه برسد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز که روز دوشنبه با اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران دیدار می‌کرد تحریم‌ها را «یکی از موارد پیش روی تولیدکنندگان» نامید و گفت که «سازندگان تجهیزات صنعت نفت در شرایط مشکلی به سر می‌برند و این مسئله مایه تأسف است».

وی اما با اشاره به تحریم‌ها افزود که «البته اگر با این مورد با تدبیر برخورد شود می‌توان از تحریم‌ها به شکل فرصت استفاده کرد.»

روز سه‌شنبه روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود نیز اقدام روز دوشنبه «وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ برای اعمال تحریم‌های تازه» علیه جمهوری اسلامی را «تحریم‌های ضد ایرانی» و «اقدامی خصمانه» توصیف کرده‌است.

این روزنامه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی همچنین اینگونه اظهارنظر کرده‌است که: «در مجموع دور جدید تحریم‌ها چیز جدیدی به محدودیت‌های تجارت با اقتصاد ایران نمی‌افزاید.»

روزنامه رسالت نیز طی گزارشی درباره «تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا» آن را «اقدام بی فایده اروپا» توصیف کرده‌است و آن را «خوش‌خدمتی اروپا» نسبت به آمریکا و اسرائیل نامیده است.

روزنامه رسالت همزمان از قول رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خبر داده که «بسته ضدتحریمی ایران در دستور کار مجلس» قرار دارد.
XS
SM
MD
LG