لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

دولت ایران برای افزایش جمعیت، «سکه و زمین هدیه می‌دهد»


محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه، ۲۶ مهر، جزئیات کامل ابلاغیه خود برای افزایش جمعیت کشور را اعلام کرد که در چارچوب آن از این پس دستگاه‌های دولتی موظف می‌شوند با مشوق‌هایی چون «اعطای سکه و واگذاری زمین» و ارائه بن رایگان «لبنیات، برنج و حبوبات» باعث افزایش جمعیت ایران شوند.

در این ابلاغیه، «متناسب شدن نرخ رشد جمعیت با آموزه‌های اسلامی، و اقتضائات راهبردی کشور» به عنوان دلایل این تصمیم ذکر شده اما توضیح بیشتری در این خصوص داده نشده‌است.

در ابلاغیه جدید که متن آن از سوی خبرگزاری مهر نیز منتشر شده ۵۰ بند و ماده به چشم می‌خورد که از آن‌جمله اقداماتی چون «برنامه‌ریزی برای کاهش سن ازدواج» و «تغییر نظام آموزشی کشور» مندرج است.

بنا بر این ابلاغیه، قرار است برای فرزند اول والدین زیر ۲۵ سال نیم سکه، برای فرزند دوم یک سکه، و فرزند سوم یک و نیم سکه بهار آزادی هدیه تولد کودک داده شود.

دریافت یک قطعه زمین مسکونی به مساحت ۲۰۰ـ۱۵۰ متر مربع در شهرستان‌ها به شرط ساخت و حداقل ۱۵ سال سکونت از دیگر مشوق‌های این ابلاغیه است.

بر پایه راهبردهای ابلاغ‌شده در این متن، برای «اصلاح بینش و نگرش مسئولان و مردم» برنامه‌ریزی شده‌ و قرار است برای زنان «براساس فرهنگ اسلامی» رشته‌های تحصیلی جداگانه ایجاد شود.

«تدوین الگوی سبک زندگی و اشتغال زنان متناسب با معیارهای اسلامی به منظور ایفای هر چه کامل‌تر نقش مادری و همسری» از دیگر بندهای این ابلاغیه‌است.

یکی دیگر از بندهای ابلاغیه یاد شده، «افزایش اعتبارات، امکانات، ساعات درسی و فعالیت‌های ورزشی دختران و پسران در مدارس و دانشگاه‌ها» است که «باعث افزایش جمعیت خواهد شد».

محمود احمدی‌نژاد و آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال های اخیر با انتقاد از «ناکافی بودن جمعیت ۷۰ میلیون نفری ایران»، اعلام کرده‌اند که ایران ظرفیت ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر را دارد.

محمود احمدی‌نژاد پیش از این از اجرای طرح «هر نوزاد یک میلیون تومان» خبر داده بود که روزنامه مردمسالاری در شماره ۲۶ مهر خود درباره آن نوشت: «هنوز خاطره آن وعده برای مردم زنده‌است، یک میلیون تومان‌هایی که به برخی نوزادان داده شد، به بسیاری داده نشد و سر آخر هم دولت پولش را پس گرفت.»

روزنامه جام جم نیز در همین روز با اشاره به اینکه «این دغدغه ماه‌هاست که در کشور مطرح می‌شود» نوشت: «اما بدنه جامعه به دلیل محدودیت‌های اقتصادی و البته تغییر نگرش نسبت به فرزندآوری، کمتر زیر بار پذیرش این بحث‌ها می‌رود.»

با وجود اینکه جمعیت کنونی ایران همواره با مشکل بیکاری و فقر روبه‌رو است و بنا بر آمارها ۴۵ تا ۵۵ درصد جمعیت شهری ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و مسئولان پیشین جمهوری اسلامی نیز برای کاستن از حجم این مشکلات اقدام به کنترل رشد جمعیت کردند اما به تازگی در نگرش سران جمهوری اسلامی به این مقوله تغییری رخ داده که دلایل آن هنوز به طور کامل روشن نیست.

در همین خصوص آیت‌الله خامنه‌ای روز ۱۹ مهرماه در سخنرانی خود با اشاره به کنترل جمعیت اظهار داشت: «یکی از خطاهایی که ما کردیم و خود من هم در این خطا سهیم هستم، این است که ما مسئله تحدید نسل را دنبال کردیم. اول این سیاست خوب بود ولی باید از اواسط دهه هفتاد این متوقف می‌شد. این کار نشد و مسئولین کشور در این اشتباه سهیم هستند و خود من هم در این اشتباه سهیم هستم. این را خدای متعال و تاریخ بر ما ببخشد.»

وی افزود: «با این روند، جمعیت پیر خواهد شد. خانواده‌ها و جوانان باید تولید مثل را بیشتر کنند. محدود کردن فرزندان به این شکلی که هست خطاست. اگر بتوانیم این نسل جوان فعلی را حفظ کنیم تمام مشکلات رفع خواهد شد.»

رییس مرکز آمار ایران روز سوم مردادماه، جمعیت ایران در سال ۱۳۹۰ را بالای ۷۵ میلیون و نرخ رشد جمعتی ایران را ۱٫۲۹ درصد نفر اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG