لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

«مخالفت بریتانیا» با استفاده آمریکا از پایگاه‌های خود برای مقابله با ایران


گاردین: آمریکا از بریتانیا درخواست کرده‌ است تا پایگاه‌های نظامی خود در خلیج فارس و دو جزیره در اقیانوس هند و اطلس را در اختیار آمریکا قرار دهد.
گاردین: آمریکا از بریتانیا درخواست کرده‌ است تا پایگاه‌های نظامی خود در خلیج فارس و دو جزیره در اقیانوس هند و اطلس را در اختیار آمریکا قرار دهد.
لندن با رد درخواست ایالات متحده برای استفاده از پایگاه‌های نظامی‌ بریتانیا در خلیج فارس که با هدف تقویت نیروی نظامی آمریکا برای رویارویی با تهدیدهای احتمالی ایران مطرح شده گفته است که آماده‌سازی آمریکا برای «حمله بازدارنده» ناقض قوانین بین‌المللی است.

به گزارش چهارم آبان‌ماه روزنامه بریتانیایی گاردین، دیپلمات‌های آمریکایی از بریتانیا درخواست کرده‌اند تا پایگاه‌های نظامی خود در خلیج فارس و همچنین پایگاه‌های هوایی‌اش در دو جزیره آسانسیون، واقع در اقیانوس اطلس و «دیه‌گو گارسیا» در اقیانوس هند، را در اختیار آمریکا قرار دهد.

این روزنامه می‌افزاید این درخواست در راستای مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی مطرح شده است.

طبق این گزارش، وزرای بریتانیا با استناد به پیش‌نویس حکم دادستانی بریتانیا تأکید کرده‌اند که این اقدام غیرقانونی است و به همین دلیل از قبول آن سر باز زده‌اند.

در این پیش‌نویس آمده است که کمک‌رسانی به نیروهای نظامی‌‌ای که خود را برای «حمله‌ای بازدارنده» آماده می‌کنند «به وضوح» ناقض قوانین بین‌المللی است. گاردین می‌افزاید که این پیش‌نویس نشان می‌دهد که از نظر بریتانیا، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در حال حاضر «تهدیدی روشن» به شمار نمی‌آید.

منابع آگاه به گاردین گفته‌اند که ایالات متحده درخواست خود را هنوز به طور رسمی به دولت بریتانیا ابلاغ نکرده است.

با این‌ حال، به گفته این روزنامه، به نظر می‌رسد بریتانیا با خودداری از حمایت آشکار از تقویت نظامی ایالات متحده، تصمیم دارد که تنها در صورت بروز درگیری وارد عمل شود.

بریتانیا و ایالات متحده تاکنون بارها بر حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا در این خصوص به گاردین گفته است که لندن در حال حاضر به گزینه نظامی علیه ایران فکر نمی‌کند. وی با این‌حال تأکید کرده است که همه گزینه‌ها همچنان بر روی میز است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که علی باقری، معاون سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، به تازگی درباره ادامه گفت‌‌وگوهای هسته‌ای با یکدیگر تلفنی صحبت کرده‌اند.

گروه ۵+۱، متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، از فوریه سال جاری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران را از سر گرفته‌اند و تاکنون چند دور مذاکره میان طرفین برگزار شده است.

آخرین دور مذاکرات در ماه ژوئن در روسیه برگزار شد که به گفته خانم اشتون هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت.
XS
SM
MD
LG