لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

رویترز: شل در پی پرداخت بدهی‌اش به ایران، غله به جای پول


خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشت که شرکت نفتی رویال داچ شل در تلاش است بدهی میلیاردی خود به ایران را در قالب محموله‌های بزرگ گندم از طریق یک کمپانی بزرگ آمریکایی پرداخت کند.

به گزارش رویترز در روز جمعه، پنجم آبان‌ماه، با توجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران کمپانی شل در جست‌وجوی راهی برای پرداخت بدهی ۱.۴ میلیارد دلاری خود به این کشور در قالب کالا است

به همین جهت، به گفته رویترز، کمپانی شل در نظر دارد به جای پول نقد، محموله‌ غلات از طریق شرکت کشاورزی آمریکایی کارگیل به ایران تحویل دهد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت ایران که از اول ژوئیه، تابستان گذشته، به اجرا گذاشته شد باعث شده است که شرکت شل نتواند مبلغ بدهی خود را به حساب شرکت ملی نفت ایران واریز کند و اکنون بهره این بدهی افزایش می‌یابد.

رویترز در ادامه می‌نویسد که شرکت شل امیدوار است تایید مقامات بریتانیا و هلند برای انجام این مبادله را جلب کند تا بتواند از طریق شرکت کارگیل به اندازه بدهی خود غله به تهران وارد کند.

غذا و دارو جزء تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران محسوب نمی‌شوند.

در همین زمینه رویترز به نقل از یک منبع مطلع می‌گوید: «شل می‌خواهد بدهی خود را به شرکت ملی نفت ایران پرداخت کند. آنها می‌خواهند روابط دوستانه خود را برای روزی که تحریم‌ها ملغی می‌شود حفظ کنند.»

یک منبع دیگر گفت: «معامله پایاپای تنها راه پیش روی است. آنها به گزینه‌های مختلفی فکر می‌کنند. یکی از مهم‌ترین آنها شرکت کارگیل است.»

شرکت‌های شل و کارگیل تاکنون درباره این گزارش خبرگزاری رویترز نظر نداده‌اند.

آن طور که رویترز می‌گوید، پیشنهاد معامله پایاپای با ایران مسئله را برای بریتانیا و ایالات متحده دشوار می‌کند، چرا که این دو کشور می‌خواهند از هر اقدامی که فشار اقتصادی را بر ایران کاهش می‌دهد اجتناب کنند، اما در عین حال نسبت به اتهاماتی از قبیل ممانعت از ارسال کالاهای بشردوستانه به ایران حساس هستند.

در صورت ارسال معادل ۱.۴ میلیارد دلار غله به ایران، حدود ۸۰ درصد غلات مورد نیاز ایران که وارداتی است تامین خواهد شد.
XS
SM
MD
LG