لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

رویترز: تلاش شرکت چینی برای فروش تجهیزات آمریکایی به ایران


خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی می‌گوید که یکی از شرکای ایرانی شرکت چینی هوآوی سال گذشته تلاش کرده است آنتن‌های مخابراتی ساخت آمریکا را که در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی قرار دارد به شرکت ایرانسل بفروشد.

این در حالی است که شرکت چینی «هوآوی» همواره پافشاری کرده است که تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را نقض نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز در روز پنج‌شنبه، چهارم آبان‌ماه، خریدار بالقوه تجهیزات آنتن‌های مخابراتی یعنی ایرانسل که یک شرکت ایرانی ارائه‌کننده خدمات تلفن همراه است می‌گوید قبل از آن که اینکه چنین تجهیزاتی را دریافت کند متوجه شده این تجهیزات در فهرست کالاهای تحریمی قرار دارند و به همین دلیل معامله با شرکت هوآوی را فسخ کرده است.

شرکت چینی هوآوی که دومین شرکت بزرگ جهان در عرصه تولید تجهیزات ارتباطی و مخابراتی است بخشی از قطعات و وسایل مورد استفاده در تولیدات خود را از یک شرکت آمریکایی به نام «اندرو ال‌ال‌سی» خریداری می‌کند.

در همین حال خبرگزاری رویترز می‌نویسد اسنادی در اختیار دارد حاکی از این که شرکتی ایرانی به نام «سوداگستر پرشن ویستا» که دفتر آن در تهران است و اجناس هوآوی را عرضه می‌کند پیشنهاد کرده است که ۳۶ آنتن برجی ساخت شرکت آمریکایی را به «ایرانسل» بفروشد.

بر اساس یکی از این اسناد تجهیزات مربوطه قرار بود روز سوم ماه فوریه سال جاری، زمستان گذشته، در انبارهای شرکت هوآوی در تهران آماده نصب به خریدار تحویل داده شود.

دریافت این آنتن‌ها بخشی از یک قرارداد بزرگ‌تر بین «ایرانسل» و «هوآوی» بوده که شرکت ایرانی «سوداگستر» نقش واسطه یا مجری آن را برعهده داشته است.

در حالی که فروش تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته ساخت آمریکا به ایران از سال‌ها پیش ممنوع شده، شرکت هوآوی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که تمام قوانین آمریکا در زمینه صادرات یا تحریم کالا‌ها را رعایت کرده و از شرکت‌های واسطه و طرف قرارداد خود نیز می‌خواهد تا از این مقررات تبعیت کنند.

این در حالی است که در ماه جاری کمیته امور اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا هوآوی را به خاطر «عدم ارائه شواهد لازم مبنی بر رعایت تحریم‌های بین‌المللی آمریکا» مورد انتقاد قرار داد.

در همین حال شرکت ‌ام‌تی‌ان در آفریقای جنوبی که صاحب ۴۹ درصد از سهام «ایرانسل» است اعلام کرده است که شرکت خدمات موبایل ایرانسل در پی خرید ۳۶ آنتن ساخت آلمان بوده که در فهرست تحریم‌ها قرار ندارند، اما هوآوی از طریق واسطه ایرانی خود یعنی شرکت «سوداگستر» اشتبا‌ها جزئیات و مشخصات آنتن‌های ساخت آمریکا را به آنها منتقل کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که شواهد کافی در دست دارد مبنی بر این که چین اکنون به راهی غیرمستقیم برای ایران برای دریافت تجهیزات کامپیوتری ساخت آمریکا بدل شده است.
XS
SM
MD
LG