لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

عراق برای دومين‌بار يک هواپيمای ايرانی به مقصد سوريه را بازرسی کرد


عراق برای دومين بار ظرف يک ماه گذشته يک هواپيمای ايرانی که مقصد آن سوريه بود را مجبور به فرود در فرودگاه بغداد کرده و محموله آن را برای اطمينان از عدم ارسال سلاح برای ارتش سوريه مورد بازرسی قرار داد.

ناصر بندر، مسوول امور هواپيمايی عراق روز يکشنبه، هفتم آبان ماه، گفت که بازرسی اين هواپيما روز شنبه انجام شد و مقام های عراقی نگران بودند که ممکن است هواپيمای ايرانی حامل سلاح برای سوريه باشد.

وی افزود پس از اينکه اطمينان حاصل شد که هواپيمای ياد شده حامل اسلحه نيست به آن اجازه پرواز داده شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای بندر اظهار داشت: «کارشناسان ما در بازرسی های خود متوجه شدند که هواپيمای ايرانی تنها حامل اقلام پزشکی و مواد غذايی است. به همين دليل اجازه پيدا کرد که مسير خود را ادامه دهد.»

اين مسوول عراقی تصريح کرد که بازرسی هواپيماهای مشکوک به حمل سلاح برای رژيم سوريه ادامه خواهد يافت.

بغداد بارها اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد تا از فضای هوايی اش برای ارسال سلاح به حکومت سوريه يا شورشيان سوری استفاده شود.

عراق روز دوم اکتبر نيز يک هواپيمای ديگر ايرانی را در فرودگاه بغداد فرود آورد و پس از بازرسی آن و اطمينان از اينکه حامل سلاح به مقصد سوريه نيست به آن اجازه پرواز داد.

مقام های عراقی روز ۲۱ سپتامبر نيز يک هواپيمای کره شمالی را از پرواز بر فراز عراق منع کردند چرا که ظن آن می رفت اين هواپيما حامل سلاح برای سوريه باشد.

اقدام دولت عراق در بازرسی از هواپيماهای ايرانی پس از آن صورت می گيرد که مقام های آمريکايی در ماه های اخير ابراز نگرانی کرده اند که سپاه پاسداران با استفاده از هواپيماهای غيرنظامی و عبور از فضای هوايی عراق به ارسال سلاح و تجهيزات نظامی برای ارتش سوريه مبادرت کرده تا از آنها برای مقابله با شورشيان مسلح اين کشور استفاده شود.

نيروی قدس سپاه پاسداران نيز متهم شده که از اين طريق به اعزام نيروهای خود اقدام می کند.

ايران اين اتهام ها را رد کرده است و حسن دانايی فر، سفير جمهوری اسلامی در بغداد، روز دوازدهم مهرماه با محکوم کردن اقدام عراق در بازرسی هواپيمای ايرانی گفته بود که اين اقدام، رفتاری «خلاف عرف» و «توافق‌های سازمان‌های هواپيمايی» دو کشور است.

آقای دانايی فرد تهديد کرده بود که «اين مسئله حق عمل متقابل را برای ما محفوظ نگه می‌دارد. هر چند ما تمايل نداريم وارد چنين فضاهايی شويم و اميدواريم اين مساله ديگر تکرار نشود.»

ايران هنوز به اقدام روز يکشنبه عراق واکنشی نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG