لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

سفیر ایران: عراق بازرسی‌ از هواپیماهای ما را تکرار نکند


سفیر ایران در بغداد می گوید هواپیمایی که در عراق مورد بازرسی قرار گرفته، متعلق به هواپیمایی ایران ایر بوده است.
سفیر ایران در بغداد می گوید هواپیمایی که در عراق مورد بازرسی قرار گرفته، متعلق به هواپیمایی ایران ایر بوده است.
به دنبال بازرسی عراق از یک فروند هواپیمای ایرانی عازم سوریه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد این اقدام را خلاف توافق‌های دو کشور دانست و از عراق خواست تا بازرسی ها را تکرار نکند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسن دانایی فر، روز چهارشنبه، ۱۲ مهرماه، با بیان اینکه این بازرسی در راستای متهم شدن ایران از سوی آمریکا به ارسال سلاح به سوریه صورت گرفته است، گفت: «این اقدام عراق خلاف توافقی است که میان سازمان‌های هواپیمایی دو کشور است و این مسئله حق عمل متقابل را برای ما محفوظ نگه می‌دارد.»

وی در ادامه با تأکید بر پیگیری این مسئله، افزود: «ما تمایل نداریم وارد چنین فضاهایی شویم و امیدواریم این مسئله دیگر تکرار نشود.»

دولت عراق روز نهم مهرماه اعلام کرده بود که قصد بازرسی از هواپیماهای ایرانی عازم سوریه را دارد. این کشور روز ۱۱ مهرماه از بازرسی یک هواپیمای ایرانی خبر داد.

عراق پس از این بازرسی اعلام کرد که موردی از نقض ممنوعیت ارسال تسلیحات به سوریه در این هواپیما یافت نشد.

به گفته سفیر ایران در عراق، این هواپیما متعلق به شرکت هوایی ایران ایر بود که پس از بازرسی به مسیر خود ادامه داده است.

سازمان ملل از امکان ارسال سلاح از سوی ایران به سوریه ابراز نگرانی کرده و ایالات متحده و فرانسه ایران را متهم کرده اند با استفاده از شرکت هواپیمایی خود اقدام به فرستادن نیرو و تجهیزات نظامی به سوریه می کند.

ترکیه نیز روز ۲۰ دی‌ماه اعلام کرد که کامیون‌های حامل تسلیحاتی را متوقف کرده است که ظن آن می‌رود محموله‌های آن‌ها از ایران برای سوریه فرستاده می‌شد.

ایران همواره اتهام حمایت تسلیحاتی و نظامی از حکومت سوریه را رد کرده است.

سفر وزیر دفاع ایران به عراق به قصد «افزایش همکاری‌های دفاعی دوجانبه»

در همین حال، وزیر دفاع جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۱۲ مهرماه، وارد بغداد شد تا به گفته وی، با مقام‌های عراقی پیرامون مواردی چون گسترش همکاری‌های دفاعی دو جانبه گفت‌و‌گو کند.

در بیش از سه دهه حکومت جمهوری اسلامی در ایران، این نخستین بار است که وزیر دفاع ایران به عراق سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد وحیدی که به دعوت همتای عراقی خود به بغداد سفر می‌کند، روز چهارشنبه گفت: «امیدواریم این سفر به افزایش سطح همکاری‌های دفاعی ایران و عراق منجر شود و بتوانیم با گسترش مناسبات دو جانبه، تحکیم بخش صلح، ثبات و امنیت در منطقه باشیم.»

وی «پیگیری اجرای توافقات دفاعی دو کشور، بررسی راه‌های گسترش روابط دفاعی و مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی» را از برنامه‌های این سفر خود دانست.
XS
SM
MD
LG