لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

انتقاد از ایران در شورای امنیت به دلیل کمک تسلیحاتی به سوریه


جلسه شورای امنیت سازمان ملل
جلسه شورای امنیت سازمان ملل
اعضای غربی شورای امنیت سازمان ملل روز پنج‌شنبه، ۳۰ شهریور، ارسال اسلحه از ایران برای رژیم سوریه را غیرقابل قبول و «مایه نگرانی بسیار» خوانده و اعلام کردند که این اقدام جمهوری اسلامی باید متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سوزان رایس، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، خطاب به ۱۵ عضو شورای امنیت این سازمان گفت: «صادرات اسلحه از ایران برای رژیم قاتل [بشار] اسد در سوریه مایه نگرانی بسیار است.»

خانم رایس در جریان این جلسه شورای امنیت که دستور کار آن نحوه اجرای تحریم‌ها علیه ایران بود همچنین از کمیته اجرای تحریم‌ها خواست که روی سابقه طولانی جمهوری اسلامی در ارسال و قاچاق اسلحه برای گروه‌های تندرو در سطح جهان متمرکز شود.

نماینده آمریکا در بخشی از سخنان خود گفت: «تحریم‌های سازمان ملل متحد می‌تواند مانع صدور تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط حکومت ایران باشد. همان طور که هیئت کار‌شناسی نیز تاکید کرده است اکنون سوریه هدف اصلی ارسال تسلیحات از سوی ایران است.»

خبرگزاری رویترز منظور از اشاره سوزان رایس به هیئت کارشناسی سازمان ملل را گزارشی می‌داند که این هیئت در ماه مه سال جاری منتشر کرد. وظیفه این هیئت کارشناسی نظارت بر اجرای صحیح چهار دور تحریم شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران است.

بر اساس بخشی از این تحریم‌ها که به دلیل پافشاری ایران بر غنی‌سازی اورانیوم وضع شده، تهران از فروش و ارسال هر گونه تسلیحات به خارج از خاک خود منع شده است.

نماینده دولت آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین از دولت‌های منطقه خواست تا اقدامات خود برای جلوگیری از انتقال تسلیحات، بازرسی و مصادره این محموله‌ها را افزایش دهند.

گرچه سوزان رایس به عراق اشاره‌ای نکرده است، رویترز مقصود وی از «دولت‌های منطقه» را به طور خاص کشور عراق می‌داند که متهم است به ایران اجازه داده از حریم هوایی‌اش برای ارسال سلاح به سوریه استفاده کند.

از سوی دیگر عراق روز پنج‌شنبه گزارش سازمان‌های اطلاعاتی غربی مبنی بر ارسال اسلحه از ایران به سوریه از طریق خاک این کشور را رد کرد.

یک روز پیشتر خبرگزاری رویترز بر اساس این گزارش خبر داده بود که سپاه پاسداران ایران روند ارسال اسلحه از ایران به سوریه را سازمان‌دهی کرده و محموله‌ها را از طریق حریم هوایی عراق به این کشور می‌فرستد.

اتهام استفاده از حریم هوایی عراق برای دسترسی به سوریه و کمک به بشار اسد تازه نیست، اما بر اساس گزارشی که رویترز به آن اشاره دارد محموله‌ها «بسیار بیشتر» از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد و مقامات عالی‌رتبه عراقی در این باره با تهران توافقاتی کرده‌اند.

از همان ابتدای آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در حدود یک سال و نیم پیش، جمهوری اسلامی متهم شد که در سرکوب مردم معترض سوریه به رژیم بشار اسد دست دارد و حتی به این کشور نیروی نظامی گسیل کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی که در این ۱۸ ماه همواره حامی پروپاقرص بشار اسد بوده‌ و معترضان سوری را «تروریست» می‌خوانند اتهام دخالت در سرکوب را رد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG