لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

سفارت ایران در آنکارا ارسال کامیون‌های سلاح به سوریه را رد کرد


عکس تزیینی است
عکس تزیینی است
سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا روز پنجشنبه ارسال کامیون‌های حامل سلاح و تسلیحات از سوی ایران به سوریه که در ترکیه توقیف شده را رد کرد و گفت ایران هیچ گونه سلاح نظامی به سوریه نفرستاده است. وزارت خارجه ترکیه در واکنشی اعلام کرد تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا طی بیانیه‌ای گفت در کامیون‌های یاد شده، هیچ گونه تسلیحاتی نبوده است. سخنگوی وزارت خارجه ترکیه هم روز پنجشنبه اعلام کرد کامیون‌های یاد شده برای تحقیق در مورد کالاهایی که حمل می‌کرده‌اند توقیف شده‌اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. وزارت خارجه ترکیه از اعلام جزییات بیشتر خودداری کرده است.

مقامات گمرک استان «کيليس» ترکيه اعلام کردند که روز سه شنبه چهار کاميون حامل تسليحات را شناسايی و متوقف کرده‌اند که ظن آن می رود مشغول حمل تسليحات از ايران برای سوريه بوده‌اند.

استاندار «کيليس» گفت که پس از دريافت اطلاعاتی مربوط به محموله مشکوک اين کاميونها، پليس آنها را در يک گذرگاه مرزی در جوار مرز ترکيه وسوريه متوقف و محموله های آنها را ضبط کرده است.

خبرگزاری ترکیه‌ای «دوگان» از قول «يوسف اوداباش» استاندار «کيليس» گزارش داد که اين چهار کاميون توسط ماموران گمرک متوقف شده‌اند. ادعا می‌شود که محموله‌های آنها اسلحه و تجهيزات نظامی بوده است.

دولت ترکيه روابط نسبتا دوستانه خود با حکومت بشار اسد را قطع کرده و از چند ماه پيش اردوگاههايی را در نواحی مرزی خود با سوريه احداث کرده است و پناهجويان سوری که از حوادث خشونت آميز در آن کشور گريخته‌اند در اين اردوگاهها مستقر شده اند.

تحت تاثير تداوم سرکوب خشونت آميز مخالفان عضويت رژيم سوريه در جامعه عرب نيز به حالت تعليق درآمده و حکومت بشار اسد اکنون به غير از جمهوری اسلامی دوست ديگری در سطح منطقه ندارد.

روابط دولت‌های ايران و سوريه شايد ديرپاترين اتحاد استراتژيک بين دو کشور منطقه باشد آنها در لبنان و خاورميانه سياست و اهداف مشترکی دارند.

همچنين حکومت سوريه در کنترل اقليت علوی‌هاست و اين تمايز مذهبی با اکثريت جمعيت سنی آن کشور پيوندهای رژيم بشار اسد با حکومت اسلامی در ايران را تقويت کرده است.
XS
SM
MD
LG