لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

«مذاکره علی لاریجانی با ترکیه در مورد برنامه هسته‌ای ایران»


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
گزارش‌ها حاکی است که در جریان دیدار روز پنجشنبه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و وزیر خارجه ترکیه در آنکارا، مقام‌های دو کشور در مورد مسئله هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک دیپلمات ترکیه که نخواست نامش فاش شود روز پنجشنبه و پس از دیدار علی لاریجانی و احمد داوود اوغلو اظهار کرد در تأیید گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان این دو مقام، گفت: «البته که برنامه هسته‌ای ایران مورد بحث قرار گرفته است.»

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در همین زمینه گزارش کرده است که علی لاریجانی پس از دیدار دو ساعته خود با آقای داوود اوغلو بدون اشاره دقیق به محتوای مذاکرات، رایزنی‌ها با ترکیه را «مفید» ارزیابی کرد.

وی مذاکرات «مستمر» تهران و آنکارا را برای کمک به حل مسائل منطقه و توسعه روابط دو جانبه با اهمیت دانست و تأکید کرد که در دیدار روز پنجشنبه «مسائل مهم منطقه‌ای و رایزنی در مورد مسائل دو کشور» مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت.

خبرگزاری فرانسه در حالی به نقل از یک دیپلمات ترکیه از گفت‌و‌گوی آقای لاریجانی و داوود اوغلو در مورد برنامه هسته‌ای ایران سخن به میان آورده که وزیر خارجه ایران به تازگی از تمایلش برای برگزاری مذاکرات هسته‌ای با گروه ۵+۱ در ترکیه خبر داده بود.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ترکیه ۱۵ دی‌ماه در دیدار با همتای ترک خود در تهران گفت که ترجیح شخصی او این است که اگر طرف‌های مقابل هم بپذیرند، مذاکرات آتی میان ایران و گروه ۵+۱ در ترکیه برگزار شود.

دور قبلی مذاکرات ایران با ۵+۱ نیز در ترکیه برگزار شده بود.

این بار نیز وزارت خارجه ایران اعلام کرده که مخالفتی با انجام مذاکرات ندارد و در انتظار تماس از سوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا است تا زمان و مکان مذاکرات را مشخص کنند.

کاترین اشتون به عنوان نماینده گروه ۵+۱ متشکل از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت، آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا به همراه آلمان، در مورد پرونده فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، با ایران مذاکره و گفت وگو می‌کند.

گروه مذاکره کننده با ایران خواستار رسیدن به راهی برای مشخص شدن نیات اصلی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است و خواهان برداشتن قدم‌هایی از سوی ایران است که ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته ایران را ثابت کند.

شورای امنیت تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی ایران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده که روز پنجشنبه علاوه بر مذاکرات هسته‌ای، آقای لاریجانی و داوود اوغلو در مورد وضعیت شکننده عراق و تنش‌های حکومتی در بغداد نیز گفت‌و‌گو کردند.

علی لاریجانی روز پنجشنبه برای سفری دو روزه و دیدار با مقام‌های مختلف ترکیه، در رأس هیئتی وارد آنکارا شد.

قرار بر این است که در ادامه این سفر آقای لاریجانی با رئیس مجلس، نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه نیز دیدار داشته باشد.
XS
SM
MD
LG