لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۵

پیش‌بینی آژانس انرژی:‌ آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در سال ۲۰۱۷


طبق پیش‌بینی‌های جدید آژانس بین‌المللی انرژی تا سال ۲۰۱۷ ایالات متحده احتمالا از نظر نیاز به انرژی خودکفا خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۵ آمریکا از نظر تولید گاز طبیعی از روسیه پیشی می‌گیرد و در سال ۲۰۱۷ نیز با به جا گذاشتن عربستان سعودی به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام در جهان تبدیل خواهد شد.

به نوشته سایت خبری کریسشن ساینس مانیتور، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش جدید خود که روز دوشنبه منتشر شد تاکید می‌کند که در سال‌های اخیر نیاز آمریکا به انرژی وارداتی رو به کاهش بوده و در ادامه این روند تا سال ۲۰۳۰ آمریکای شمالی به یکی از صادرکنندگان بزرگ نفت بدل خواهد شد.

در حال حاضر آمریکا حدود بیست درصد از کل انرژی مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کند.

پیش‌بینی جدید آژانس بین‌المللی انرژی در مورد افزایش تولید و کاهش وابستگی آمریکا به انرژی وارداتی با گزارش‌های قبلی این آژانس که پیش‌بینی می‌کرد عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۵ کماکان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان باشد تفاوت زیادی دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی در بخشی از این گزارش خاطرنشان می‌کند که تحول در عرصه تولید انرژی در آمریکا بسیار عمیق و پردامنه است و پیامدهای آن علاوه بر خود این کشور و بخش انرژی روی عرصه‌های دیگر اقتصاد جهانی تاثیر خواهد گذاشت. یکی از عوامل اصلی این جهش به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته‌تر است که بهای انرژی برای اقتصاد آمریکا را نسبتا ارزان نگاه خواهد داشت و این باعث می‌شود که هزینه تولیدات صنعتی کاهش یافته و در نتیجه قدرت رقابت آنها در بازار جهانی افزایش یابد.

شبکه خبری کریسشن ساینس مانیتور می‌افزاید که خودکفا شدن آمریکا پیامدهای سیاسی مهمی خواهد داشت. اگر آمریکا به شرایطی برسد که به انرژی صادراتی خاورمیانه نیازی نداشته باشد، ممکن است حساسیت‌های این کشور در مورد تضمین امنیت کشورهای نفت‌خیز منطقه خلیج فارس و مسیرهای اصلی انتقال نفت مثل تنگه هرمز کاهش یابد.

طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، آمریکا در سال ۲۰۳۵ به جای نفت یا ذغال‌سنگ از گاز طبیعی برای تامین نیاز صنایع، تولید برق و سوخت مورد نیاز کشور استفاده خواهد کرد.

البته کار‌شناسان این آژانس تاکید می‌کنند که اگر تولید نفت شیل در آمریکا به میزان کافی افزایش نیابد یا اگر قیمت نفت خام به طور جدی کاهش یابد ممکن است دوباره عربستان سعودی مقام خود به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام را پس بگیرد.

طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، میزان تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۵ در مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ فرا‌تر از یازده میلیون بشکه در روز خواهد بود و سپس در سال ۲۰۳۵ به حدود ۹ میلیون کاهش خواهد یافت.

طبق پیش‌بینی‌های این آژانس میزان تولید نفت عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۱ میلیون، در سال ۲۰۲۰ میلادی ده و نیم میلیون و در سال ۲۰۳۵ فراتر از ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

به همین خاطر پس از سال ۲۰۲۰ جهان بیشتر از امروز به نفت صادراتی کشورهای عضو اوپک نیاز خواهد داشت. سهم کشورهای عضو اوپک در تامین نفت مورد نیاز جهان در حال حاضر ۴۲ درصد است، ولی در سال ۲۰۲۰ به حدود ۴۵ درصد خواهد رسید.

میزان تولید نفت روسیه که طی ۱۰ سال گذشته کمی بیشتر از عربستان سعودی بوده تا سال ۲۰۲۰ بدون تغییر محسوسی در حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند، ولی پس از آن کمی رو به کاهش خواهد گذاشت و تا سال ۲۰۳۵ میلادی ۹ میلیون بشکه خواهد بود.

افزایش تولید نفت و گاز در آمریکا باعث خواهد شد که مسیر و مقصد صادرات نفت خاورمیانه دستخوش تغییر شود، به طوری که در سال ۲۰۳۵ حدود ۹۰ درصد از نفت کشورهای خاورمیانه را کشورهای آسیایی خریداری خواهند کرد.

طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی طی دو دهه آینده میزان نیاز و مصرف انرژی در سطح جهان حدود ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. یکی از عوامل مهم آن رشد پیوسته اقتصاد چین است که پیش‌بینی می‌شود با ضریب میانگین در حدود شش درصد ادامه پیدا کند.

عامل دیگر افزوده شدن حدود دو میلیارد نفر به جمعیت جهان طی بیست تا بیست و پنج سال آینده است که بدون تردید فشار زیادی به منابع نفت و انرژی وارد خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار می‌دهد که اگر اقدامات جدی برای توسعه منابع انرژی دیگر انجام نشود ممکن است در سال ۲۰۳۵ بهای نفت از مرز ۲۰۰ دلار در هر بشکه نیز فرا‌تر برود.
XS
SM
MD
LG