لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

مشایی از ریاست دفتر محمود احمدی‌نژاد کنار رفت


اسفندیار رحیم‌مشایی و محمود احمدی‌نژاد
اسفندیار رحیم‌مشایی و محمود احمدی‌نژاد
در تغییراتی که رئیس جمهوری ایران در ترکیب دولت داد، اسفندیار رحیم مشایی از ریاست دفتر محمود احمدی‌نژاد و رضا تقی‌زاده از وزارت ارتباطات کنار رفتند.

آقای مشایی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به آقای احمدی‌نژاد است و در ماه‌های اخیر گمانه زنی‌هایی درباره امکان نامزدشدن او در انتخابات ریاست جمهوری آینده بالا گرفته است.

محمود احمدی‌نژاد روز شنبه ۱۲ آذر با صدور حکمی، اسفندیار رحیم مشایی را به سمت «مشاور رییس جمهور و ریاست دبیرخانه جنبش عدم تعهد» منصوب کرد.

این حکم آقای احمدی‌نژاد در مقایسه با احکام مشابه دولتی متنی مفصل و طولانی دارد و در آن بر اهمیت جنبش عدم تعهد تاکید کرده است.

رئیس جمهوری ایران در این حکم آقای مشایی را ستوده است و نوشته است که آشنایی و همکاری با او را «هديه‌ای الهی و افتخاری بزرگ» برای خود می‌داند.

آقای احمدی‌نژاد نوشته است که اسفندیار رحیم‌مشایی «همت، ژرف‌اندیشی، جامع‌نگری و سعه صدر ستودنی» دارد. او با تاکید بر اهمیت جنبش عدم تعهد، ابراز امیدواری کرده است که آقای مشایی در این سمت جدید خود «منشاء خدمات گسترده‌تر» باشد.
تغییرات محدود به آقای مشایی نبوده است. حسن موسوی که تا پیش از این رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس جمهور بود، به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور منصوب شده است.

همچنین محمدشریف ملک‌زاده که رئیس شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بود، به معاونت رئیس‌جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی منصوب شده است.

رئیس جمهور ایران همچنین رضا تقی‌پور را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برکنار کرده و علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست این وزارتخانه گماشته است.

آقای تقی‌پور در تحریم‌هایی که آمریکا اخیرا در ۱۸ آبان ماه به دلیل «سانسور و نقض حقوق بشر» علیه ایران وضع کرد، در فهرست سیاه قرار گرفته بود.
اسفندیار رحیم مشایی در هفت سال گذشته که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران بوده است، همواره از چهره‌های جنجال‌برانگیز دولت بوده و بارها خبرساز شده است. او از سال‌ها پیش همراه آقای احمدی‌نژاد و از نزدیک‌ترین چهره‌ها به او بوده است.

از جمله اظهارنظرهای او درباره اهمیت ایران باستان، نگاه او به اسلام و ایده «مکتب ایرانی»، موضع‌گیری‌اش درباره «دوستی با مردم اسرائیل»، و این که او گفته است بسیاری از رای‌دهندگان به محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم «منتقد نظام» بوده‌اند، از جمله مواردی بوده است که انتقادهای اصول‌گرایان منتقد آقای احمدی‌نژاد را برانگیخته است.

محمود احمدی‌نژاد چند روز مانده به پایان دوره اول ریاست‌جمهوری خود، اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان معاون اول خود گماشت که این اقدام، مخالفت علنی رهبر جمهوری اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای را برانگیخت و ظرف چند روز او از این سمت استعفا داد.

در دو سال گذشته و بعد از بالا گرفتن انتقادهای اصول‌گرایان به دولت دهم، آنان آقای مشایی را تلویحا و همچنین صریحا به عنوان «جریان انحرافی» در دولت معرفی کرده‌اند.

این اصطلاح «جریان انحرافی» را پیش‌تر خود رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده بود.
حسن موسوی که رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد شده است، به عنوان چهره‌ای نزدیک به آقای مشایی شناخته می‌شود. همچنین محمدشریف ملک‌زاده همواره به عنوان یکی دیگر از چهره‌های «جریان انحرافی» در دولت معرفی شده است.

آقای ملک‌زاده حتی به عنوان این که جزو «جریان انحرافی» است، تیرماه سال ۹۰ چند روز بازداشت شد. او پیش از این دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بود. علت رسمی بازداشت او بعدتر «فساد مالی و اتهامات فراوان دیگر» اعلام شد.
در ماه‌های گذشته گمان‌زنی‌های متعددی از سوی چهره‌های اصول‌گرای منتقد دولت درباره احتمال نامزدی اسفندیار رحیم مشایی یا یکی دیگر از چهره‌های «جریان انحرافی» در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران مطرح شده است.

این انتخابات قرار است خرداد ۹۲ برگزار شود. مقامات دولتی گفته‌اند زمان ثبت‌نام نامزدهای این انتخابات در اردیبهشت ماه آینده است و هنوز زمان دقیق آن اعلام نشده است. با این حال در ایران معمولا نامزدهای ریاست جمهوری از چند ماه پیش از ثبت‌نام، فعالیت انتخاباتی خود را آغاز می‌کنند.

پیش از این در شهریورماه امسال رئیس ستاد انتخابات ایران تاکید کرده بود که برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، لازم نیست مقامات از سمت خود استعفا دهند.

حسن غفوری‌فرد، نماینده مجلس و از اعضای حزب موتلفه اسلامی، تشکل عمده اصول‌گرا در ایران که از منتقدان «جریان انحرافی» و دولت بوده است، یک روز پیش در ۱۱ آذر گفته بود که اسفندیار رحیم مشایی فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده و احتمال دارد که تایید صلاحیت هم بشود.
آقای غفوری‌فرد در این باره به وبسایت خبر آنلاین که به اصول‌گرایان منتقد دولت نزدیک است، گفت که «غیرمستقیم» از آقای مشایی شنیده است که در انتخابات سال آینده نامزد می‌شود.
این نماینده مجلس گفته است که طبق شنیده‌های او، آقای مشایی «حتی مشغول گرفتن مدرک فوق‌لیسانس است تا اگر قانون انتخابات تغییر کرد، بتواند نامزد شود.»

با این حال خود اسفندیار رحیم ‌مشایی بار‌ها اخبار درباره فعالیت‌های انتخاباتی خود و قصدش برای نامزدی در انتخابات را تکذیب کرده‌ است.
در آخرین این تکذیبیه‌ها که روز ۲۶ آبان منتشر شد، آقای مشایی اعلام کرد که «در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آینده و ورود به این عرصه، در هیچ محفل خصوصی و عمومی هیچ‌ گونه اظهار نظر و موضع‌گیری خاصی نه به نفع خود و نه برای کاندیدای دیگری» نداشته‌ است.
حسن غفوری‌فرد همچنین گفته است که محمود احمدی‌نژاد از نامزدی اسفندیار رحیم‌ مشایی در انتخابات آینده حمایت می‌کند. او یادآوری کرده است که آقای احمدی‌نژاد اعلام کرده بود که افتخار می‌کند معاون اول مشایی در دولت او باشد.

پیش از این در ۸ آبان ماه وبسایت روزنامه ایران که مدیران آن نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی هستند، از نتایج یک نظرسنجی خبر داده بود که نشان می‌دهد که آقای مشایی گزینه نخست پاسخ‌دهندگان تهرانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده‌ است و بیش از ۳۵٫۵ درصد گفته‌اند به او رای می‌دهند.

طبق این خبر، پس از آقای مشایی، محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران قرار دارد که نزدیک به ۲۱ درصد از کل آرا را کسب کرده است.
XS
SM
MD
LG