لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

جانشین احمدی‌نژاد ۲۴ خرداد ۹۲ انتخاب می‌شود


وزارت کشور جمهوری اسلامی روز جمعه، ۱۷ شهریورماه، اولین اطلاعیه رسمی خود درباره انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برای انتخاب جانشین محمود احمدی‌نژاد را منتشر کرد. طبق اعلام این اطلاعیه، این انتخابات روز ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۲ برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وب‌سایت وزارت کشور ایران، انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری کشور روز ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۲ برگزار خواهد شد تا مردم کشور برای تعیین جانشین محمود احمدی‌نژاد تصمیم بگیرند.

در حالی که کمتر از ده ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم باقی مانده است، هنوز بسیاری از معترضان به نتیجه انتخابات دوره دهم که در سال ۱۳۸۸ برگزار شد در حبس به سر می‌برند.

از جمله میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی، نزدیک به دو سال است که به دنبال عدم پذیرش نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ در حبس خانگی هستند.

به دنبال انتخابات ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، موج اعتراضاتی در ایران آغاز شد که در تاریخ سی و اندی ساله جمهوری اسلامی در ایران بی‌سابقه بود، موجی که با سرکوب شدید و خشونت‌بار نیروهای حکومتی مواجه شد.

در همین حال به نظر نمی‌رسد که یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران قرار باشد بی‌سروصدا به نتیجه برسد.

با وجود آن که چندین ماه به زمان برگزاری این انتخابات مانده است، محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته با یک جمله در یک مصاحبه تلویزیونی واکنش‌هایی شدیداللحن از مقامات منتقد خود گرفت.

محمود احمدی‌نژاد روز ۱۴ شهريور در مصاحبه‌اش در پاسخ به اين سوال که در سال پايانی دولت است، آيا نمی‌خواهد اسامی [مفسدان] را اعلام کند، گفت: «از کجا می‌دانيد سال پايانی دولت است؟»

این در حالی است که سال آینده، سال ۱۳۹۲، دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به پایان می‌رسد و او در انتخابات آینده قانونا حق نامزدی برای ریاست جمهوری را ندارد.

واکنش‌ها به این گفته آقای احمدی‌نژاد به طور غیرمستقیم باعث شد که اسفندیار رحیم مشایی روز چهارشنبه، ۱۵ شهریورماه، در مقام رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد «خبر» نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ را «به‌شدت» تکذیب کند.

او همچنین این خبر را «طراحی سازمان‌یافته» با هدف «تخریب» خود و احمدی‌نژاد دانست.
XS
SM
MD
LG