لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۲

اژه‌ای: احتمال دارد قضیه ستار بهشتی توسط ضدانقلاب ایجاد شده باشد


غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور روز دوشنبه،۱۳ آذر اعلام کرد که ممکن است جریان «ضد انقلاب» اقدامی انجام داده باشد که از مرگ یا زنده بودن ستار بهشتی بهره ببرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در کنفرانس خبری هفتگی خود به مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس نیز پرداخت و به گفته‌ خود «فرضیه‌ای» را مطرح کرد که ممکن است «ضدانقلاب» با مرگ ستار بهشتی ارتباط داشته باشد.

به گزارش مهر، غلامحسین محسنی اژه‌ای ضمن ارائه گزارشی از پرونده ستار بهشتی گفت: «احتمال دیگری که در این پرونده وجود دارد نامه‌ای است که در جلسه قبل به ابهامات آن اشاره کردم که سایت کلمه آن را منتشر کرد. حال این احتمال وجود دارد که جریان ضد انقلاب قبل یا بعد از بازداشت ستار بهشتی اقدامی انجام داده باشد که از مرگ یا زنده بودن او استفاده کنند. ساعات مخابره خبر بعضی از ارتباطات در فضای مجازی نامه منتشر شده اینها از جمله قرائن این احتمال هستند.»

به گزارش ایسنا سخنگوی قوه قضاییه درباره این «احتمال» گفت: «آن (احتمال) این است که قضیه‌ ستار بهشتی توسط خود جریان ضدانقلاب ایجاد شده است. البته این تنها یک فرضیه است که در حال بررسی است ولی قرائنی نظیر ساعت مخابره اولین خبری که به بیرون انتقال پیدا کرده و از همان متن نامه و افشای آن و به دست نیامدن اصل نامه و توجه به نسخه‌های آن در این زمینه وجود دارد.»

اشاره سخنگوی قوه قضاییه به تصویر شکایت منتسب به ستار بهشتی است که در روز ۱۸ آبان ماه در وبسایت کلمه منتشر شده بود.

در این شکایتنامه آمده است که «اینجانب ستار بهشتی درتاریخ ۹۱/۸/۹ از طرف پلیس فتا در منزل بدون حکم بازداشت شدم و اینجانب در مدت دو روز بازجویی مورد انواع تهدید و ضرب و شتم قرار گرفتم از فحش های ناموسی که به مادر بنده می‌گفتند و به خودم ... و انواع ضرب و شتم با مشت و لگد و بستن به میز و لگد زدن به سر بنده و اکنون در تاریخ ۹۱/۸/۱۱ بنده را پلیس فتا باز احضار کرده و با خود می‌برد و بنده عواقب هر اتفاقی که برایم پیش آید مقصر پلیس فتا می‌دانم....»

در ادامه این شکایتنامه که در سربرگی با عنوان «فرم ویژه مکاتبات مددجویان» نوشته شده‌، نویسنده، می‌افزاید: «...اگر اعترافی از بنده گرفته شود تحت شکنجه بوده در مدت ۱۲ ساعت ماندن در بند ۳۵۰ اتاق دو، اعضاء اتاق شاهد آثار ضرب و شتم روی بدن بنده بوده اند. و ۲ بار به پزشک مراجعه کردم در نهایت گزارش خود را تقدیم به شما می‌کنم و خواستار پیگیری این امر هستم.»

اکنون سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به انتشار این نامه و زمان آن به گفته خود «فرضیه‌ای» مطرح کرده و از امکان ارتباط مرگ ستار بهشتی با جریان «ضدانقلاب» سخن گفته است.

پیشتر نیز محسنی اژه‌ای در ۲۲ آبان ماه در مورد این نامه تشکیک کرده بود و گفته بود که چرا باید سه نسخه شکایت بنویسد و گفته بود که مسئول بند از وجود چنین نامه‌ای بی‌خبر بوده و پس از انتشار آن در وبسا‌یت‌ها دو نسخه «کاربنی» در «اتاق ستار بهشتی پیدا شد در حالیکه نسخه اصلی وجود ندارد.»

با این حال سخنگوی قوه قضاییه توضیح نداده است که چگونه «ضدانقلاب» در مرگ ستار بهشتی که در بازداشتگاه و زندان اوین بود، ارتباط داشته باشد.

قوه قضاییه نزدیک به یک هفته پس از انتشار خبر مرگ ستار بهشتی، از تایید آن خودداری کرده بود؛ دادستانی درنهایت تهران آثار کبودی در بدن این وبلاگ‌نویس را تایید کرد.

اژه‌ای: ستار بهشتی از روز دستگیری مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته بود

در عین حال غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه ۱۳ آذرماه، تصریح کرد که ستار بهشتی از همان «روز دستگیری ... مورد ضرب و شتم قرار گرفته» اما به گفته او تحقیقات نشان می‌دهد «در مورد ضربه‌ای که منجر به فوت شده باشد به صراحت از سوی پزشکان اعلام‌شده که هیچ نوع ضربه منجر به مرگ وجود نداشته است.»

سخنگوی قوه قضاییه همچنین، اظهارات مادر ستار بهشتی را در گرفتن رضایت اجباری از وی تکذیب کرد.

غلامحسین اژ‌ه‌ای افزود در این پرونده «هفت نفر از ماموران پلیس فتا مورد بازجویی قرار گرفته و بازداشت شده‌اند» که به گفته او دو یا سه نفر آزاد شده‌اند.

وی در مورد نتایج به دست آمده از تحقیقات در مورد پرونده فوت ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا، گفت: «اولین نتیجه این است که احتمالا قصور و سهل‌انگاری در مورد محل و نحوه نگهداری، سرکشی از متهم در ساعاتی که اظهار ناراحتی می‌کرده و نظارت بر بازجویی برای خود نیروی انتظامی مشخص شده و حتی خود فرمانده نیروی انتظامی آنچنان که مطلع شدید رئیس پلیس فتا را با اینکه مستقیما مسوولیت نداشت، برکنار کرد.»

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ۱۱ آذرماه رئیس پلیس فتای تهران را به علت «ضعف در نظارت و رسیدگی به پرونده» ستار بهشتی برکنار کرد.
XS
SM
MD
LG