لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

فرمانده پلیس : ماموران هیچ‌گونه رفتار منجر به مرگ ستار بهشتی انجام نداده‌اند


اسماعیل احمدی‌مقدم
اسماعیل احمدی‌مقدم
فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در موضع‌گیری تازه‌ای درباره مرگ ستار بهشتی گفته است «ممکن است قصورهایی در هنگام بازداشت و نگهداری ستار بهشتی رخ داده باشد» اما «هیچ انگیزه‌ای برای قتل او وجود نداشته است». او همچنین گفته که ممکن است محل نگهداری ستار بهشتی «استاندارد نبوده باشد».
اسماعیل احمدی مقدم روز سه‌شنبه ۷ آذر درباره پرونده مرگ این وبلاگ‌نویس گفته است که «مهم‌ترین سناریوی مرگ ستار بهشتی ممکن است شوک روحی روانی او در زمان نگهداری در زندان اوین باشد».
ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس و فعال کارگری منتقد حکومت، روز ۹ آبان توسط پليس سايبری ايران (فتا) به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت در شبکه اجتماعی» بازداشت شد و پنج روز بعد در زندان درگذشت.
به گفته رئیس پلیس ایران، «هیچ‌کدام از موارد مربوط به نیروی انتظامی دلیل مرگ ستار بهشتی نبوده است و هیچ گونه پارگی در اثر ضربه یا مسمومیت علت مرگ نبوده است.»
فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفته است که «ماموران پلیس هیچ‌گونه رفتار منجر به مرگی در قبال ستار بهشتی انجام نداده‌اند» و در عین حال اضافه کرده که «ممکن است محل نگهداری ستار بهشتی استاندارد نبوده باشد».

پیش از این در مرداد سال ۱۳۸۸ و در پی جان‌باختن عده‌ای از معترضان بازداشت‌شده ایرانی در بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران، اعلام شده بود که آن بازداشتگاه نیز «استاندارد نبوده است».
یک روز پیش از این اظهارات رئیس پلیس ایران، مهدی دواتگری، نماينده ويژه مجلس شورای اسلامی در پرونده ستار بهشتی، گفت که تخلف پليس فتا در اين موضوع «محرز» است و رييس پليس فتا بايد برکنار شده يا از مقام خود استعفا دهد.
آقای دواتگری روز ۶ آذر گفت که ستار بهشتی در جايی به نام «تحت‌نظرگاه» و به مدت يک شبانه‌روز نگهداری شده است که «اين نگهداری کاملا غير قانونی بوده است.»
اين نماينده مجلس با اشاره به چندین روز بازجويی از ستار بهشتی، گفته است که «عليرغم دستور قاضی مبنی بر انتقال متهم به بازداشتگاه آگاهی، پليس فتا پس از بازگيری متهم از زندان اوين باز هم وی را به "تحت‌نظرگاه" پليس فتا منتقل کرد.»
دادستانی تهران در آخرین اطلاعیه درباره مرگ ستار بهشتی گفت که او به مرگ طبيعی نمرده است و «محتمل‌ترين گزينه می‌تواند پديده‌ شوک ناشی از ضربه يا ضربات به نقاط حساس بدن يا فشارهای شديد روانی باشد.»
اسماعیل احمدی مقدم درباره اظهارات این نماینده مجلس درباره لزوم استعفای رئیس پلیس فتا یا برکناری او گفت: «رئیس پلیس فتا در جریان پرونده نبوده و اگر منظور ایشان رئیس پلیس فتای تهران باشد اگر قصوری رخ داده باشد خودمان آن را بررسی و با مصوبان آن برخورد می‌کنیم.»

رئیس پلیس ایران گفته است هنوز «هیچ چیز اثبات نشده است» که با کسی در این باره برخورد شود.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفته است مامورانی که ستار بهشتی را دستگیر و از او بازجویی کرده‌اند «با قرار قضایی تحت نظر هستند».

او گفته است «به عنوان یک مطلع از مسیر پرونده و تحقیقات می‌توانم بگویم که هیچ نیتی در مرگ وی وجود نداشته و موضوع بدرفتاری و ضرب و شتم مردود است».

رئیس پلیس ایران گفته است که در دو سال گذشته در ایران «استانداردهای بازداشتگاه‌ها پیگیری شد. در برخی از نقاط بازداشتگاه‌ها دارای مشکلات ساختاری بودند و آنها را تعطیل کردیم».

اسماعیل احمدی مقدم گفته است که میزان استاندارد بازداشتگاه‌های پلیس ایران از «۳۰ درصد به ۷۰ تا ۷۵ درصد» رسیده است.
XS
SM
MD
LG