لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

دادستانی تهران: مرگ ستار بهشتی احتمالا ناشی از ضربه یا فشار روانی است


دادستانی تهران خبر داده است که پزشکی قانونی در آخرین گزارشش از نحوه مرگ ستار بهشتی گفته است تعیین علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نیست اما «محتمل‌ترین گزینه می‌تواند پدیده‌ شوک ناشی از ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی باشد».

دادستانی تهران در بیانیه‌ای که پنجشنبه ۲ آذر منتشر کرده، اعلام کرده است که طبق نظر پزشکی قانونی، در معاینه جسد ستار بهشتی و بررسی‌های تکمیلی، «هیچ‌گونه دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت» ثابت نشده است.
در این بیانیه دادستانی تهران با ارائه گزارشی از روند بازداشت و مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس و فعال کارگری، خبر داده که برای تعدادی از مامورین نیروی انتظامی شامل افسران پرونده و مراقبین بازداشتگاه ستار بهشتی، قرار بازداشت موقت صادر و متهمان به زندان معرفی شده‌اند.
در این بیانیه گفته شده است که در جریان تحقیقات توسط بازپرس اظهارات پدر و مادر ستار بهشتی نیز به عنوان شاکی شنیده شده و شکایت آنان در این باره صورت جلسه شده است.
دادستانی تهران در بیانیه‌اش همچنین گفته است از افراد مختلف از جمله تنها هم‌بندی‌ ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا و همبندانش در زندان اوین تحقیق شده است و تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.
دادستانی تهران تاکید کرده است که در مورد مرگ ستار بهشتی علاوه بر اتهاماتی که متوجه ماموران بازداشتی است، درباره برخی احتمالات دیگر که ناشی از «تبلیغات سوء و نحوه‌ ‌اطلاع‌رسانی غیر متعارف برخی سایتهای معاند» در مورد مرگ آقای بهشتی بوده است نیز تحقیق می‌کند.
ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس و فعال کارگری منتقد حکومت، روز ۹ آبان توسط پليس سايبری ايران (فتا) به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت در شبکه اجتماعی» بازداشت کرد و پنج روز بعد در زندان درگذشت.
مرگ آقای بهشتی که گفته می‌شود بر اثر شکنجه بوده است، بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج از ايران داشته است.
گفته‌های متناقض رییس پزشکی قانونی
این بیانیه دادستانی تهران در حالی منتشر می‌شود که رييس سازمان پزشکی قانونی روز ۲۹ آبان گفته بود که ستار بهشتی «بر اثر مرگ طبيعی جان خود را از دست داده است.»
احمد شجاعی‌ در مورد کبودی های روی بدن اين وبلاگ‌نويس منتقد گفته بود: «ممکن است کبودی‌هايی روی بدن او بر اثر ضرب و شتم باشد اما اين کبودی‌ها نمی‌توانند عامل مرگ باشند.»
غلامحسين محسنی اژه‌ای،‌ سخنگوی قوه قضاييه،‌ روز ۲۷ آبان گفته بود که پنج جای بدن اين وبلاگ‌نويس جای کبودی و اثر ضرب و جرح است.
رييس سازمان پزشکی قانونی در این گفت‌وگوی روز دوشنبه گفته بود:‌ «ممکن است او بر اثر استرس‌های وارد شده جان خود را از دست داده باشد، چرا که قبل از مرگ نيز قرص قلب مصرف کرده است.»
پيش از اين خانواده ستار بهشتی گفته بودند که در مورد بيماری احتمالی اين وبلاگ‌نويس به ماموران امنيتی گفته‌اند او هيچ بیماری‌ای نداشته است.
در عین حال همین مقام قضایی دو روز بعد در اول آذرماه گفت که «نتایج پزشکی قانونی پرونده ستار بهشتی متفاوت از شایعات است».
او گفت بررسی علت مرگ ستار بهشتی به پایان رسیده و نتایج به مسئولان پرونده قضایی اعلام شده است.
احمد شجاعی در پاسخ به این پرسش که آیا ضرب و جرح علت مرگ ستار بهشتی بوده است یا نه، توضیحی نداد و گفت: این همان نکته‌ای است که در نتیجه بررسی‌ها باید به آن اشاره شود. نتایج آزمایشات انجام شده روی جسد مرحوم ستار بهشتی خاتمه یافت و نظر کمیسیون پزشکی قانونی در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفت.
پس از آن، وبسایت رسمی سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد که «هر نوع اظهار نظر، مصاحبه اختصاصی یا خبری که از سوی مسئولین سازمان پزشکی قانونی نقل قول می‌شود اعتبار ندارد و مطالب مربوط به محتویات پرونده صرفا از طریق سخنگوی قوه قضاییه اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
شواهد قبلی درباره «شکنجه» ستار بهشتی

به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران به نقل از يک منبع نزديک به خانواده ستار بهشتی، هنگام تحويل جسد او، روی سرش فرورفتگی بزرگی بود و صورتش باد کرده بود.
این منبع همچنين گفته بود که پس از باز شدن بند کفن ستار بهشتی،‌ از کنار زانوی راستش به کفن خون زده بوده است.
پیش از این ۴۱ زندانی سياسی زندان اوين در یک «شهادت‌نامه‌» درباره مرگ ستار بهشتی در زندان اعلام کرده بودند زمانی که « ستار به بند ۳۵۰ آورده شد آثار شکنجه در تمام قسمت های مختلف بدنش مشهود بود و وی در شرايط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت.»
اين زندانیان بند ۳۵۰ اوين روز ۲۰ آبان در این نامه سرگشاده خود تصريح کردند که از نزديک شاهد «وضعيت دردناک جسمی و روحی» ستار بهشتی بوده اند.
این زندانیان سياسی جزئیاتی را هم درباره نحوه رفتار با ستار بهشتی در زندان در نامه خود آورده‌اند. طبق این نامه، «در مقر پليس امنيت در ضمن شکنجه‌ها مکررا تهديد می‌کردند که وی را می‌کشند.»
یک روز پیش از این بیانیه دادستانی تهران، مادر ستار بهشتی روز اول آذر ماه در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌های نزدیک به منتقدان حکومت، تاکید کرد که معتقد است فرزندش کشته شده و از مشاهده آثار خون بر روی کفن آقای بهشتی خبر داد.
مادر این وبلاگ‌نویس به وبسایت سحام‌نیوز، پایگاه اطلاع‌رسانی حزب اعتماد ملی، گفت که «هنگام تشییع جنازه فرزندش، آثار خون بر کفن ستار مشاهده کرده» و با تأکید بر این‌که ستار بهشتی هیچ بیماری خاصی نداشت و قرصی مصرف نمی‌کرد، گفت: فرزندش «کشته شده است».
او همچنین از پیشنهاد پرداخت دیه فرزندش توسط ماموران خبر داد و گفت که این پیشنهاد را نپذیرفته است.
XS
SM
MD
LG