لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۲

نماینده مجلس «خودسری» مامور پلیس را دلیل مرگ ستار بهشتی دانست


مهدی دواتگری، نماینده ویژه مجلس در پرونده ستار بهشتی
مهدی دواتگری، نماینده ویژه مجلس در پرونده ستار بهشتی
یک نماینده مجلس ایران «خودسری» ماموران پلیس را عامل مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس منتقد حکومت ایران، دانست. او همچنین «غیراستاندارد» بودن بازداشتگاه را در مرگ بهشتی دخیل دانسته است.

مهدی دواتگری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با روزنامه «بهار» در عین حال تاکید کرده است که کشته شدن این وبلاگ‌نویس در ایران عملی «سازمان‌یافته» نبوده است.

مرگ ستار بهشتی که در زمان بازداشت او به دست پلیس سایبری ایران، فتا، رخ داد واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت و نهادهای مختلف در حکومت ایران را به موضع‌گیری وادار کرد.

مجلس شورای اسلامی نیز پس از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی این موضوع مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، خود را به عنوان «مامور ویژه مجلس» برای بررسی پرونده مرگ ستار بهشتی منصوب کرد.

روزنامه بهار نوشته است که آقای دواتگری روز سه‌شنبه، ۱۴ آذر، گزارش تازه‌ای را که حاوی «جزئیات مرگ ستار بهشتی» است به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تحویل می‌دهد.

مهدی دواتگری خود این گزارش را «جامع» توصیف کرده است، گزارشی که شامل جزئیاتی از نحوه بازداشت، روند بازجویی و مرگ این وبلاگ‌نویس است.

او درباره علت مرگ ستار بهشتی گفت: «این اتفاق سازمان‌یافته نبود... کار ماموری بود که به صورت خودسر این کار را انجام داد و در همه جای جهان این اتفاقات دیده می‌شود.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، روز گذشته از احتمال دست داشتن «ضدانقلاب» در ماجرای مرگ ستار بهشتی صحبت کرده بود.

آقای اژه‌ای گفت: «این احتمال وجود دارد که جریان ضد انقلاب قبل یا بعد از بازداشت ستار بهشتی اقدامی انجام داده باشد که از مرگ یا زنده بودن او استفاده کنند.»

او مسائلی نظیر ساعت مخابره اولین خبری که در این‌ باره به بیرون انتقال پیدا کرده و انتشار شکایت‌نامه‌ای منتسب به ستار بهشتی در وب‌سایت خبری «کلمه» را از جمله شواهدی برای «فرضیه» خود می‌داند.

در شکایت‌نامه‌ای که منتسب به آقای بهشتی است و وب‌سایت «کلمه» از وب‌سایت‌های نزدیک به میرحسین موسوی آن را منتشر کرده، ستار بهشتی از ضرب و شتم خود توسط نیروهای پلیس فتا خبر می‌دهد.

‌اکنون آقای اژه‌ای می‌گوید که اصل این شکایت‌نامه را پیدا نکرده‌اند و همین مسئله باعث پیدایش این فرضیه می‌شود که «قضیه‌ ستار بهشتی توسط خود جریان ضدانقلاب ایجاد شده است».

آقای اژه‌ای پیش از این علائم کبودی بر بدن آقای ستار بهشتی را تایید کرده و گفته بود: «پزشکی قانونی نظریه مفصلی داده است که در آن اعلام شده است ۵ جای بدن این فرد از جمله ساق پا، دست، پشت کتف و یکی از ران‌هایش دارای علامت کبودی است.»

او روز گذشته بار دیگر ضرب و شتم ستار بهشتی در زندان را تایید کرد، اما در عین حال گفت که «هیچ نوع ضربه‌ای که منجر به فوت شده باشد» به آقای بهشتی وارد نشده است.

ستار بهشتی از وبلاگ‌نویسان منتقد حاکمیت بود که پلیس سایبری ایران، فتا، روز ۹ آبان به بازداشت او اقدام کرد و در ‌‌نهایت، پنج روز بعد در زندان درگذشت.

در رابطه با مرگ او تاکنون رئیس پلیس فتای تهران به علت «ضعف در نظارت و رسیدگی به پرونده» برکنار شده و چندین مامور پلیس نیز بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG