لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

رحیمی: ای کاش مخابرات را واگذار نمی‌کردیم


محمدرضا رحیمی (راست) در مراسم معارفه علی نیکزاد (وسط) به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات- ۱۹ آذرماه ۱۳۹۱
محمدرضا رحیمی (راست) در مراسم معارفه علی نیکزاد (وسط) به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات- ۱۹ آذرماه ۱۳۹۱
معاون اول محمود احمدی‌نژاد ۱۹ آذرماه در مراسم معارفه علی نیکزاد سرپرست وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات که رضا تقی‌پور، وزیر پیشین این وزارت‌خانه در آن حضور پیدا نکرده بود، از واگذاری مخابرات به بخش خصوصی ابراز تأسف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا رحیمی روز یکشنبه، در مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات و فن‌آوری، با اشاره به واگذاری شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی گفت: «بخش ارتباطات را که یکی از کارسازترین و پردرآمدترین بخش‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بود به توصیه آقایان فروختیم رفت. نوش جانشان، اما ای کاش این کار را نمی‌کردیم.»

رهبر جمهوری اسلامی سال ۱۳۸۵، بر سرعت بخشیدن به روند خصوصی‌سازی تأکید کرد.

به دنبال آن، پنجم مهرماه سال ۱۳۸۸، در بزرگترين دادوستد تاريخ بورس ايران که ظرف نیم‌ساعت صورت گرفت، پنجاه درصد به علاوه يک سهم شرکت مخابرات ايران به ارزش حدود هشت ميليارد دلار به کنسرسیوم «توسعه مبین»، وابسته به سپاه پاسداران فروخته شد.

این داد و ستد در حالی صورت گرفت که ساعاتی پیش از انجام این معامله، رقیب این کنسرسیوم با توضیح «نداشتن صلاحیت امنیتی»، از این رقابت کنارگذاشته شد و رقابت میان دو شرکت وابسته به سپاه پاسداران، «توسعه اعتماد مبین» و «مهر اقتصاد ایرانیان» برگزار شد.

تیرماه ۸۹، شمس‌الدین حسینی، وزیر وقت اقتصاد و وزیر فعلی امور اقتصادی و دارایی ایران به درخواست نمایندگان در مجلس حاضر شد و اعلام کرد که رقیب سپاه در خرید سهام مخابرات به درخواست یک نهاد امنیتی حذف شد.

آذرماه همان سال نیز هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی اظهار کرد که شرکت مخابرات به صورت «صوری و کاملا غیر رقابتی» به سپاه پاسداران واگذار شده و برگزاری مزایده برای رعایت ظاهری مقررات بوده است.

اکنون معاون اول محمود احمدی‌نژاد از این واگذاری ابراز ناخشنودی کرده، می‌گوید این اقدام به درخواست «آقایان» صورت گرفته است. وی توضیح نداد که اشاره‌اش به چه کسانی است.

محمدرضا رحیمی روز یکشنبه همچنین تأکید کرد که دولت خواهان لغو ادغام وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و وزارت راه و شهرسازی است و گفت در صورت مخالفت مجلس با این ادغام، این اقدام لغو می‌شود. وی افزود: «دولت درهر صورت بخش فن‌آوری اطلاعات را حفظ خواهد کرد.»

دولت محمود احمدی نژاد که از اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ مسئله ادغام هشت وزارتخانه را به میان کشید، اعلام کرده بود که براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است تعداد وزاراتخانه ها را از ۲۱ به ۱۷ وزارتخانه تقليل دهد.

در این راستا دولت محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد ادغام سه وزارتخانه راه، مسکن و ارتباطات در یکدیگر و تشکیل وزارتخانه «امور زیربنایی» را مطرح و علی نیکزاد را به عنوان وزیر امور زیربنایی به مجلس معرفی کرد. با این حال در نهایت تشکیل این وزارتخانه با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی نیکزاد ۱۲ آبان‌ماه، بار دیگر از ادغام وزارت ارتباطات در وزارت راه و شهرسازی (وزارت حاصل از ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی) سخن به میان آورد و گفت: «دولت چنین تصمیمی گرفته است و ما هم به عنوان سرباز نظام به این وظیفه عمل می‌کنیم.»

محمود احمدی‌نژاد ۱۱ آذرماه در حکمی رضا تقی‌پور را از وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برکنار و علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

رضا تقی‌پور روز یکشنبه، ۱۹ آذرماه در جلسه تودیع و معارفه وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات حاضر نشد.

آقای رحیمی روز یکشنبه در این جلسه با اشاره به نبود آقای تقی‌پور در مراسم گفت: « در این دولت هر وزیری با احترام می‌آید اما زمانی که می‌خواهد برود، اخم تمام وجودش را می‌گیرد، اما نباید این طور بود... بزرگی ایشان اقتضا می‌کرد تا در این مراسم حضور پیدا کنند.»

معاون اول محمود احمدی‌نژاد در ادامه تأکید کرد که برکناری آقای تقی‌پور «فقط به خاطر ادغام» صورت گرفته است و افزود گفت: «اگر مجلس الزام ادغام را از دولت بردارد، ما نیز راحت‌تریم.»
XS
SM
MD
LG